Jag har ett skript som följer Scriptet med inputboxen körs ju på klienten, asp-koden på servern (alltså innan inputrutan visats). Hur får jag det att funka så att variabeln man anger skickas till SQL-satsen? Du får göra en strängkonkratenering: Jag behöver fler vilkor i WHERE-satsen men får då syntaxfel om jag skriver som ovan. Testa att ge variabeln ett värde. Ex.: Det blir ändå fel på grund av dubbelblipparna som gör att programmet tror att SQL-satsen är slut så den bryr sig inte om de vilkor som kommer efter variabeln. Eftersom scriptet körs på klienten och asp på servern så följer inte år med.Antingen så får du göra en textbox och hämta värdet med Request.form("ar"). eller skicka med värdet av år. Nu har jag kommit så här långt. Jag har en HTML-sida men en textbox och en knapp. Om jag gör så här funkar detVariabel i SQL på ASP-sida
<SCRIPT LANGUAGE="VBScript">
ar=inputbox("Ange år","Sökkriterier")
MsgBox ar
</SCRIPT>
Därefter en SQLsats mellan ASPtaggar som söker i en Accessdatabas på en webbserver
<%
....WHERE PERSON.PNR=ar
Det ger felmeddelandet
Too few parameters. Expected 1
Skriver jag
....WHERE PERSON.PNR='ar'
kommer inget felmeddelande men det listas inte någon sökträff fast jag vet att det finns.
Hur skall man egentligen skriva en variabel i SQL på en ASP-sida?Sv: Variabel i SQL på ASP-sida
Sv: Variabel i SQL på ASP-sida
<code>
strSQL = "....WHERE PERSON.PNR=" & ar
</code>Sv: Variabel i SQL på ASP-sida
<code>
ar = 12345634
strSQL = "SELECT * FROM PERSON WHERE PERSON.PNR=" & ar
</code>Sv: Variabel i SQL på ASP-sida
Sen i din sql sats så till delar du ar värdet av Request.Querystring eller Form, beroende på om du postar eller skickar det som en länk.
ar = Request.Form("ar")
SQL = "SELECT ar FROM tabell WHERE ar =" & ar.
& används för att lägga till ett värde efter en sql sats eller för att slå ihop
kodsträngar.
/Anna-KarinSv: Variabel i SQL på ASP-sida
När jag sökt i kartan och väljer en rapport kommer den HTML-sidan upp som jag gjort med koden
<form method="POST" action="kartsok.asp">
<INPUT TYPE="text" NAME="Artal">
<input type="submit" value="Sök">
</form>
Här får man nu skriva in ett årtal. Detta skall tilldelas variabeln Ar och när man trycker på knappen skall "kartsok.asp" starta där min SQL finns och som skall innehålla variabeln.
WHERE-satsen är
WHERE PERSON.FASTBET=FASTIGHETSAGARE2.FASTBET
AND PERSON.PNR LIKE 'Ar%' AND NYCKELKOD.FASTIGHET=FASTIGHETSAGARE2.FASTBET AND
PERSON.PNR=ADRESS.PNR AND Id IN (" & request.form ("OBJ_KEYS") & ")"
Var skall jag i detta skriva Request.Form satsen? Sv: Variabel i SQL på ASP-sida
Ar="1956"
PERSONNR LIKE '" & Ar & "%'"
Men inte när jag skriver så här
Ar = Request.Form("artal")
PERSON.PNR LIKE '" & Ar & "%'"
Siffrorna kommer in i Ar på rätt sätt men det blir änå syntax error. Vad kan det bero på?