Hej! Hej Mia och gott nytt år:o) Typiskt mig.. glömde bort vad du igentligen frågade efter. eeh pinsamt.SQLServer, föra över data från gammal till ny databas!
Arbetslös som jag är sa jag direkt ja när en killkompis undrade om jag kunde komma och kika lite på deras databas, trots att jag inte har någon aning om hur jag ska göra.
De har iaf fått en ny databas som tydligen ska vara identisk med den gamla. Tanken är att jag ska föra över all data som finns i den gamla databasen till den nya. Hur ska jag gå tillväga?? Gör jag allt detta i SQL Manger och isåfall enligt vilka steg?? Hoppas på att det finns några enkla knep.
Svara gärna till min adress mia.nu@spray.se så kan vi föra en dialog.
10000000 nyårskramar till den som kan hälpa migSv: SQLServer, föra över data från gammal till ny databas!
Det finns flera sätt att flytta en databas på.
du nämner tyvär icke från vilken version som databasen skall tas i från.
Är väldigt rostig på 6.5 då architekturen ser annorlunda ut med Device, sysloggen osv.
6.5 till 7.0/2000
Om det är 6,5 till 7,0/2000 så föreslår jag installation av 6.5 på den nya serben för att sedan köra restore
från en nytagen backups. Sedan helt enkelt uppgradera servern till 7,0 och om så önskas vidare upp till 2000.
7.0 till 2000
Kolla upp om du kan använda Wizard i 7.0 för att kopiera/flytta databas. du vet .. klicka ja, klicka Next, klicka nej, klicka Next, osv. (mycket enkelt)
Även här kan du använda Restore av en nytagen backup (enkelt) här behöver inte installera och tramsasig. dock måste ju databasen skapas manuellt med samma fysiska namn blblbl.mdb
Du kan även använda Attaching och Detaching av databasen om det visar sig att du skall mellan 7.0 och 2000. Finns som alternative när man högerklickar på databas i EA. Här kopierar du filerna MDF och LDF.
Om du är i 7.0 så kan du scripta databasen via Generate SQL. Högerklicka och ta all task på Databasen.
För att sedan flytta över info i tabellerna via sql (krångligt)
Du kan även exportera/importera tabellerna och dess inehåll från eller till databasen.
OBS: vet inte om relationerna följer med här?
Föreslår att du testar först med pubs eller nån annan testdb :)
Om allternativet du väljer inte tar med logins, users, relletioner mm
kan dessa scriptas precis som databasens andra objekt.
Högerklicka / All task / generate sql Scripts.
Lycka till
/S
Sv: SQLServer, föra över data från gammal till ny databas!
Om din uppgifte endast är att flytta över själva datat så blir det nog
med sql-script. Då jag tror att wizarden och verktygen tar med hela objekt. tabeller osv. Men om nu det är exakt samma db med tomma tabeller så fråga om du inte bara kan slänga över hela databasen.
Men jag vill att du kollar upp möjligheten att via DTS som finns i sql-server, använda Copy sql-server objects. Där skall man nämligen kunna bocka av att man ska flytta tabeller och dyl och låta den föra över bara data.