HEj jag har en tabell som heter ONYAK_H2O_ProjectToolsAssignedValues därifrån vill jag ha en epostadress där ProjectToolID = (Nu kommer det knepiga) i ONYAK_H2O_Issues finns en kolumn IssueCreatorID som jag kan ta fram med parametern [USR_USRID] och alla de träffarna (raderna har en kolumn IssueID som jag vill ska styra vilka epostadressaer jag får fram dvs bara de som den aktuella användaren själv lagt in. I två selectsatser skulle det bli så här det är alltså Controlvalue jag vill komma åt. Funkar det om du helt enkelt gör så här? Det sker redan en join i denna satsen. kanskeknepig sql tycker jag i varje fall
Så här hade man kunnat göra om det inte vart fel förståss....
select ControlValue from ONYAK_H2O_ProjectToolsAssignedValues WHERE (ControlName = 'Email')AND (ProjectToolId = ONYAK_H2O_Issues.IssueID where ONYAK_H20_Issues.IssueCreatorID ='[USR-USERID]' )Sv: knepig sql tycker jag i varje fall
Hur slår man ihop dessa satser kallade IssueID för projektid för enkelheltensskull.
select ONYAK_H2O_Issues.IssueID AS PROJEKTID from ONYAK_H2O_Issues
Where = (ONYAK_H2O_Issues.IssueID = [USR-USERID])
select ControlValue from ONYAK_H2O_ProjectToolsAssignedValues
WHERE (ControlName = 'Email') AND ProjectToolid = PROJEKTIDSv:knepig sql tycker jag i varje fall
SELECT ControlValue FROM ONYAK_H2O_ProjectToolsAssignedValues
WHERE ControlName = 'Email'
AND ProjectToolId = ONYAK_H2O_Issues.IssueID
AND ONYAK_H20_Issues.IssueCreatorID ='[USR-USERID]'Sv:knepig sql tycker jag i varje fall
Funkar detta då? Om du lägger till ONYAK_H20_Issues i FROM?
SELECT ControlValue FROM ONYAK_H2O_ProjectToolsAssignedValues, ONYAK_H20_Issues
WHERE ControlName = 'Email'
AND ProjectToolId = ONYAK_H2O_Issues.IssueID
AND ONYAK_H20_Issues.IssueCreatorID ='[USR-USERID]'Sv:knepig sql tycker jag i varje fall
<code>
Select ControlValue from Onyak_h2o_projecttoolsassignedvalues a
inner join onyak_h2o_issues b
on a.projecttoolid = b.IssueId
where a.ControlName='Email' and b.IssueCreatorId='[Usr-Userid]'
</code>