Hej på er! Det vanligaste sättet att skapa en *.mdb fil är genom MS Access. Du kan alltså inte skapa en fil som du enbart döper till tex "registret.mdb". På samma sätt som du inte kan skapa en Word dokument genom att enbart döpa en fil till något.doc Hej Janne! Du kan göra på båda sätten. En del program skapa databasen med tabeller osv om den inte finns. Kan vara bra om det finns risk för att databasen kan försvinna eller om programmet ska kunna använda flera liknande databaser. Ok,tack för hjälpen :=)Vad kan vara fel med filen i databasen?
Jag e totalt nollad på detta(alltså färsk nybörjare)
och jag har gjort en databas.
Om inte filen finns så skapar jag den först....fick tips om ändelsen *.db
Sagt och gjort...det gjorde jag och allt fungerade.
Men jag kan inte välja att använda en datalist för att "browsa" mellan alla kontakter på listan....för när jag skall välja DataSource så godkänner den ej fil med ".db" ändelse.
Jag försökte att spara filen som *.mdb men fick samma fel. Jag testade då att använda ett färdigt exempel som heter "registret.mdb" och då funkade det.
Men jag vill ju använda min egan skapade fil.......varför fungerar inte det?
Vore tacksam för svar
/Desperat nybörjare Sv: Vad kan vara fel med filen i databasen?
/JanneSv: Vad kan vara fel med filen i databasen?
hm,ok det du säger verkar ju helt logiskt. :=)
Så jag skall ta bort själva "tillverkningen" av fil och istället skapa en i förhand bestämd fil och referera till den?
Eller finns det nåt sätt att skapa en "mdbfil" genom programkod?
Så när användaren får programmet skapar han också sin egen fil?
Eller skall man skicka med en färdig fill med mall å allt så han slipper det?
E lite mer än förvirrad som du säkert märker,hehe
Nu har jag typ " If file exist then osv åsså if File "inte existerar" (lol,sicken översättning,hehe) skapa fil osv...
Med vänlig hälsning
DanielSv: Vad kan vara fel med filen i databasen?
Jag har aldrig använt detta skarpt utan jag brukar skapa en databas och sen inkl den i cab-filen. Enklast så.
/Janne
Sv: Vad kan vara fel med filen i databasen?
Kul med att det e snabba svar här.
Mvh
Daniel