Hej Låter konstigt. Hej Björn!Oracle 8.1.7: ORA-12504: TNS:listener was not given the SID in CONNECT_DATA
Jobbar på en Oracle 8.1.7 databas. Jag ska importera en dump till en databasinstans och kör följande script i dos-promten:
imp userid=****/**** file=filename.dmp full=y log=Loggfil.txt ignore=y
Detta är vad jag får för meddelande:
IMP-00058: ORACLE error 12504 encountered
ORA-12504: TNS:listener was not given the SID in CONNECT_DATA
IMP-00000: Import terminated unsuccessfully
Har tittat på andra forum och alla säger att man ska titta i tnsnames.ora och listener.ora och se så att de är rätt uppsatta.
TNSNAMES.ORA ser ut såhär
TEST_US =
(DESCRIPTION =
(ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = server_Name)(PORT = 1522))
(CONNECT_DATA =
SID = TEST_US)
)
)
LISTENER.ORA ser ut såhär
SID_LIST_LISTENER =
(SID_LIST =
(SID_DESC =
(SID_NAME = PLSExtProc)
(ORACLE_HOME = D:\oracle\Ora817)
(PROGRAM = extproc)
)
(SID_DESC =
(GLOBAL_DBNAME = TEST_US)
(ORACLE_HOME = D:\oracle\Ora817)
(SID_NAME = TESTUSA)
)
)
Det konstiga är att jag gjorde en lyckad import igår med exakt den satsen jag skrivit ovan och jag har inte ändrat något i någon av .ora -filerna och "lyssnaren" är igång. OS: Vista Bussines
Någon som kan se något fel eller som råkat ut för samma och har en lösning? Tacksam för svar...
/JohanSv: Oracle 8.1.7: ORA-12504: TNS:listener was not given the SID in CONNECT_DATA
Kan du fortfarande koppla upp dig mot databasen etc.?
Kommer faktiskt inte ihåg hur petig Oracle är med formateringen i tnsnames.ora.
Men testa (om inte annat för att utesluta fel):
(CONNECT_DATA =
SID = TEST_US)
-->
(CONNECT_DATA =
(SID = TEST_US))Sv:Oracle 8.1.7: ORA-12504: TNS:listener was not given the SID in CONNECT_DATA
Tack för hjälpen, jag provade själv med parantestillägg och bortplock, men lösningen visade sig vara en helt annan :)
En kollega öppnade min tnsnames.ora i en editor och hittade skräpdata i den. Tycker det är jättekonstigt och jag vet faktiskt inte hur det har kommit dit. Men när jag plockade bort det så fungerar det åter igen :)
Man lär sig minsann hela tiden!
Tack än en gång för visat intresse!
Mvh, Johan