Hej Vad innehåller kolumnen Mounth? Månadens namn eller nummer? Finns månades nummer lagrat någon annanstans om det inte är i Mounth-kolumnen? Hej Johan Alternativt förfarande utan att lägga till MonthValue:SQL fråga
Då mina kunskaper i att skriva SQL frågor så måste jag återigen ta hjälp av detta underbara forum och alla hjälpsamma Pellesoftare...=)
Jag fick väldigt bra hjälp av Niklas J för den tid sedan och det såg ut som om hans hjälp hande löst mitt problem. Det har det i och för sig delvis men nu återstår någon form av sortering som jag skulle uppskatta att få hjälp med.
Det hela går ut på att jag vill summera kunder per månad och på två olika status. Niklas bad mig prova detta:
SqlStr = " SELECT Mounth As Månad, SavedOrNew, COUNT(*) As Totalt " & _
" FROM Customers " & _
" WHERE Country = '" & CountrySW & "'" & _
" GROUP BY Mounth, SavedOrNew ORDER BY Mounth, SavedOrNew"
Fill()
Detta funkar alltså fint och jag presenterar detta i en gridview per land (där av WHERE statement). Men jag skulle vilja att min gridview skall presentera informationen i månadsföljd, dvs jan, feb mar osv. Har provat att använda mig av det ID som jag har in min tabell som håller allt men då tappar jag själva summeringen.
Så jag behöver lite hjälp med denna. Ursprungs tråden finns på:
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=263036&forumid=47&sum=0
(Använder Access 2003 DB om det har någon betydelse)
Tack på förhand.
Mvh,
ThomasSv: SQL fråga
/JohanSv:SQL fråga
Innehållet i det något felstavade "mounth" håller bara en string med Jan, Frb, Mar, Apr osv. Månadens nummer finns inte någonstans men det borde det väl om jag överhuvudtaget skal sortera min gridview i månadsföljd?
EDIT
Jag provade att lägga till ett värde för varje månad 1 för Jan, 2 för Feg osv och nu kunde jag med hjälp av ORDER BY MonthValue vilket alltså motsvarar månadens nummer .
Tack för din hjälp!
Mvh,
ThomasSv: SQL fråga
ORDER BY SWITCH(Mounth='Jan', 1, Mounth='Feb', 2, Mounth='Mar', 3, ... , TRUE, 13)