Hejsan! Om jag ahr förstått dig rätt så har du fått fram hälften rätt. Tack Christoffer för ditt svar! Du har löst mitt problem.Plocka ut del av datum i sql-fråga
Jag skulle behöva hjälp med att plocka ut endast år och månad ur ett datum för att kunna ta fram ett annat datum. Det datum jag vill ta fram är den sista i månaden, den 4:e kalendermånaden efter mitt datum, och ska bli samma datum, oavsett vilken dag i månaden jag räknar ifrån.
Ex:
2008-01-01 skall bli 2008-04-30
2008-01-31 skall bli 2008-04-30
Det kan jag lösa enligt nedan:
dateadd(month,4,'2008-01')-1
Jag hämtar ett datum ur en tabell i Sybase och sparar datumet i en variabel i en stored procedure, men, hur får jag ut bara '2008-01' ur mitt hämtade datum? Jag antar att det finns en väldigt enkel funktion för detta men kan inte hitta någon.
Tack på förhand!Sv: Plocka ut del av datum i sql-fråga
Om du körde din funktion med datumet 2008-01-01 så blir ditt resultat 2008-04-30 och du vill att resultatet skall bli 2008-04 ??
@datum är i ditt fall = 2008-04-30
Om detta är det resultat kan önskar kan du köra:
left(@datum, 7)Sv:Plocka ut del av datum i sql-fråga
Jag kanske förklarade lite otydligt. Jag ska räkna fram en karenstid som går på hela kalendermånader. Så att oavsett vilken dag i en månad (t.ex. januari) karenstiden började ,så ska karenstiden sträcka sig till den 1:a i den femte månaden efter (2008-05-01 om jag utgår från vilken dag som helst i januari). Det löser sig om jag kombinerar funktionen du hjälpte mig med med DateAdd som jag hade från början.
DateAdd(month, 5, left(@datum, 7))
Vilken dag jag än sätter i @datum, så får jag ett datum som är den 1:a i den 5:e månaden efter.
Tack!