Vad är skillnaden igentligen? Min kompis håller på med ett online spel i stil med Utopia och använder sig av My-SQL för det. Jag håller på med ett sorterings program för en plantskola och använder mig av ADODB som jag styr med sql kommandon. Skulle nån kunna informera mig om skillnaderna? My-SQL är en databasserver precis som Microsoft SQL Server, Oracle och IBM:s DB2. Själv har jag aldrig använt My-SQL, så jag är lite osäker, men vill minnas att My-SQL är gratis till skillnad från de andra. Nja, ANSI SQL och T-SQL är inte riktigt samma sak. ANSI SQL är en standard för språket SQL. Rättare sagt finns det flera stadarder, men huvudsakligen brukar man tala om SQL-92 och SQL-99. T-SQL är det språk man skriver frågor, procedurer etc i SQL Server med. Det är alltså mer än bara SQL, det innehåller även funktionalitet för att använda variabler, flödesprogramering etc. Dvs ett mindre programspråk med SQL inbyggt. Alla databaser har sådana här språk, Oracle har exempelvis PL/SQL och Java. De flesta av dessa stödjer ANSI SQL mer eller mindre, ingen gör det dock fullständigt. Exempelvis stödjer typ ingen NATURAL JOIN.My-SQL och SQL
Sv: My-SQL och SQL
SQL står för Structured Query Language vilket alltså syftar på det språk man använder för att hämta data ur databasen. SQL finns i några olika varianter : ANSI SQL, T-SQL, ... men det är inte så stora skillnader mellan dem. Enda skillnaden jag kan komma på mellan dessa just nu är att den ena joinar med JOIN-ON keywords och den andra med *= resp =*.
/Per HultqvistSv: My-SQL och SQL
> Enda skillnaden jag kan komma på mellan dessa just nu är att den ena joinar med JOIN-ON keywords och den andra med *= resp =*.
T-SQL stödjer bägge varianterna, och ANSI SQL (i senaste utformningen) säger att man ska använda 'JOIN ON'-varianten.