hej folk. jag är fortfarande i stadiet då jag lär mig att jobba med kopplingstabeller så tänk på de när jag ställer min rookie fråga :). Tror inte du behöver en kopplingstabell, bara en ForeignKey. en nyhet ska kunna ha flera bilder. jag vill även säkra för framtiden att man ska kunna andvända samma bild till flera nyheter. det är även andra "delar" på sidan som ska spara bilder i samma mapp. Ok...du skrev "mitt problem är att jag ska lägga in en Nyhet som har <b>en</b> bild" så det var därför jag trodde du inte behövde kopplingstabellen... yep jag skrev lite knas skulle gjort de tydligare att de va fler bilder de gällde.Insert med kopplingstabell?
mitt problem är att jag ska lägga in en Nyhet som har en bild, bilden ska till sin tabell men det ska ske en koppling i en kopplingstabell så den vet vilken news den tillhör då..
in i tblNews - tblNewsPic - tblPic
vet att jag måste göra 2-3 sql satser för detta men jag vet inte hur.Sv: Insert med kopplingstabell?
Tabell Image
==========
ImageId int not null primary key Identity
Image image
Description varchar(MAX)
...
Tabell News
========
NewsId int not null primary key Identity
ImageId int ' Pekar på en post i Image-tabellen
Header varchar(MAX)
...
En kopplingstabell behöver du när du har ett många-till-många-förhållande, dvs att en nyhet kan ha flera bilder, och en bild kan finnas med i flera nyheter. Det låter inte som att du är ute efter detta.Sv:Insert med kopplingstabell?
Sv:Insert med kopplingstabell?
Jag gör ett nytt försök:
Tabell Image
==========
ImageId int not null primary key Identity
Image image
Description varchar(MAX)
...
Tabell News
========
NewsId int not null primary key Identity
Header varchar(MAX)
...
Tabell ImageNews
=============
ImageId int ' Pekar på en post i Image-tabellen
NewsId int ' Pekar på en post i News-tabellen
SQL:
====
SELECT News.NewsId, News.Header, Image.Image, Image.Description FROM News
LEFT JOIN ImageNews ON News.NewsId = ImageNews.NewsId
LEFT JOIN Image ON ImageNews.ImageId = Image.ImageId
WHERE News.NewsId = xxxxSv: Insert med kopplingstabell?
men jag tror att du ändå missuppfattat, jag vill kunna lägga in en news med bilder :) INSERT
att hämta ut har jag inga problem med.