Hej! subtrahering? Självklart menar jag addering, det är jag som är lite tankspridd :). <b>>I ditt första exempel kan man sätta in i stort sett vilket datum som helst eller hur?</b> Tack för din pedagogiska hjälp, finns det något sätt att förändra queryn så att man inte måste anpassa sig månadsvis, så man kan sätta in vilka datum man vill? Kör du med stored querys så har jag för mig att man bara kan skriva typ FromDate och ToDate i SQLen, och då får fram det som dialoger där man får skriva in grejerna. Det stämmer, det kallas parameterfrågor. Och då ska man ha # framför och efter datum. I stället för kolumn att hämta värde från skriver du ledtext i frågan.Summering av inköp?
Jag har ett problem som jag inte har tillämpat något försök till lösning än. Däremot har jag tänkt lite på hur man bör genomföra det.
Jag har ett table som innehåller köp från en webbshop, dvs. Kunden Calle Carlsson har vid 4 tillfällen köpt saker, Anna Andersson har vid 2 tillfällen köpt saker osv.
Alla köp ligger i separata rader med information om vem som har köpt och till vilket pris osv.
Nu är det så att jag skulle vilja få en överblick över vilka kunder som har köpt för över ett visst belopp en viss månad etc.
Alltså, SQL frågan ska ta ut personerna som har ett sammanlagt varuvärde för t.ex. 10000, trots att det kan innebära en subtrahering av 3 olika inköp och därmed rader.
Någon som har en idé över hur man skulle kunna genomföra detta?
Systemet ligger på en windowsburk med access och IISSv: Subtrahering av inköp?
Du menar nog addition eller summering?
Det framgår inte om det alltid är en specifik månad eller om du vill ha hela listan.
För en specifik månad funkar:
SELECT CustomerID, SUM(amount) AS TotalAmount JOIN Buy WHERE Date < 2008-02-01 AND Date > 2008-01-01 GROUP BY CustomerID
Vill du ha det för alla månader skulle du vilja köra med:
SELECT CustomerID, Month, SUM(amount) AS TotalAmount JOIN Buy GROUP BY CustomerID, MONTH(Date)
men det går inte, så du skulle behöva göra någon slags mellantabell i stil med
SELECT BuyID, amount, date, MONTH(date) as M FROM Buy
Och sen joina på det istället för Buy. Sen kan ju förstås Amount komma från ytterligare en tabell, och då får du joina en gång till (eller skapa vyer, som i access heter "stored queries").Sv:Subtrahering av inköp?
I ditt första exempel kan man sätta in i stort sett vilket datum som helst eller hur? och TotalAmount lägger sig som en variabel eller är jag helt ute och cyklar?
Skulle man kunna utöka sökningen så att man söker på en del av ett kundnamn för att då få ut alla som heter "Anders" (Andersson, Persson och Svensson) ?Sv: Subtrahering av inköp?
Jepp, och då bör du se till att det är precis så att det håller en månad. Observera dock att jag inte har testat koden och att du får se till att det funkar korrekt med Access...
<b>>och TotalAmount lägger sig som en variabel eller är jag helt ute och cyklar?</b>
Jag skulle väl kalla det en kolumn, men ja, det du får ut är typ
CustomerID, TotalAmount
1 190kr
2 50kr
<b>>Skulle man kunna utöka sökningen så att man söker på en del av ett kundnamn för att då få ut alla som heter "Anders" (Andersson, Persson och Svensson) ?</b>
Gör det alltid i små steg.
Se till att denna fungerar först. Sen är det bara att lägga på en join med customer, och på slutet lägga till typ
WHERE Customer.Firstname = 'Anders'
Alternativt lägga det som en stored query så blir det lite enklare och i mitt tycke snyggare (men däremot lär det bli långsammare i access).Sv:Subtrahering av inköp?
Sv: Subtrahering av inköp?
Sv:Subtrahering av inköp?
//Ann