Jag har två datorer(A och B), på den ena(A) har jag accessdatabas och på den andra har jag visual studio och jag Klart enklaste är över nätverket, med windows inbyggda fildelning. På dator A behöver du i princip bara sätta lite rättigheter och ev justera brandvägg, på dator B behöver du bara ändra i connectionstringen på dator B i connectionstring ska stå ip adressen + pathen? vet du var man kan läsa lite till om detta? tack På http://support.microsoft.com/kb/304040/sv står lite om hur man sätter rättigheter, det du behöver göra är att sätta rättigheter på den mapp du har filen i som tillåter att användaren som du ska låta komma åt filen har rätt att lista innehållet i mappen (dvs få se vad som finns i mappen.) Sedan måste användaren ha rättighet att läsa och skriva på just filen som är aktuell i fråga. Är säkerhet inte prio #1 så kan du bara sätta att användaren har rätt att göra vad som helst i hela mappen. Man ska alltid vara försiktig med att lagra accessdatabaser på nätverksdisk och sedan accessa databasen via file-sharing. Har man otur kan databasen bli korrupt. <b>Man ska alltid vara försiktig med att lagra accessdatabaser på nätverksdisk och sedan accessa databasen via file-sharing. Har man otur kan databasen bli korrupt.</b> Jag generaliserade lite, har man ett riktigt stabilt nätverk så är risken förstås mindre. Men få nätverk är så stabila som man önskar. databas/applikationsprogram i två olika datorer
jobbar med C#. På datorn "A) har jag en enkel databas (i access) och på datorn "B" vill jag
göra en applikation som hämtar/insertar... data från databasen.
Har ni någon tips hur detta kan implementeras? en nollmodem sladd? eller via ip adress? vad innebär att göra m.h.a. tcp/ip,
kanske vet ni nån sida jag kan läsa lite mera om detta..
Antar att jag har bara en database med namn och personnummer (på sin enklaste form) och vill sända en string på
nåt sätt från dator A och B. Sv: databas/applikationsprogram i två olika datorer
Sv:databas/applikationsprogram i två olika datorer
Sv: databas/applikationsprogram i två olika datorer
Sedan måste du dela ut mappen på nätverket under ett namn.
På den andra datorn kan du ta upp utforskaren och skriva in adressen: "\\IP_ADRESS\" och trycka enter (ip_adress ska då vara ipadressen på den andra datorn, eller namnet på den datorn) så får du upp en lista med alla utdelade mappar, du kan navigera därifrån. När du hittat rätt så har du sökvägen till mappen i adressfältet, bara att kopiera och lägga till namnet på filen så har du hela sökvägenSv:databas/applikationsprogram i två olika datorer
Sv: databas/applikationsprogram i två olika datorer
Håller inte med dej där, min erfarenhet är att om man håller sig ifrån långsamma WAN-förbindelser och trådlös nätverk så är det inte vanligare med korrupta databaser på nätverks-shares än när de sparas lokalt.
/JohanSv:databas/applikationsprogram i två olika datorer