Jag har en databas som massa användare skriver till samtidigt. Om jag då lägger till ex. 10 poster och sedan updaterar recordsetet är det då säkert att de posterna får index som ligger i rad eller kan det hända att någon annans post smyger emellan? Hej Jag vet inte om det kan komma in poster emellan, det beror nog lite på hur du har gjort... Men hur som helst skulle inte jag förutsätta att indexen kommer efter varandra, det kan finnas andra orsaker till att det inte blir så. Ja det finns ju alltid en en risk att det kommer nån emellan, spelar det någon roll? När du uppdaterar dina poster kör du en loop som kör en insert into... till tabellen? Även om det går snabbt att uppdatera bara tio poster så finns det en liten chans att nån hinner posta. Hej Men vad är vitsen med att hålla på att replikera databaserna hela tiden när man lika gärna kan jobba mot samma db? Om jag inte missminner mig så kan man inte använda räknare av stigande typ när man replikerar databasen (OBS, detta kan vara väldigt fel, det var många år sedan jag pysslade med replikering. Detta är alltså Access jag tror jag pratar om...), då fungerar det ju inte i detta fallet ändå. Hur som helst ska man inte lita på att ID-numrena kommer i ordning. Igen >Är det fler som anser det omodernt/onödigt/fel Access Har för mig till at den ställer om räknaren ill att slumpa fram nummer. Hanterar sedan konflikter vid replikering effter som oxå varje rad representeras av ett guid. Tänkte väl att det var så, alltså är det inte användbart i detta fallet (om man nu absolut ska ID-numrena i serie)Ännu ett databasproblem
Sv: Ännu ett databasproblem
Det låter som om du skall läsa på den ofta
glömda tekniken med Replicering.
mvh
SvenSv: Ännu ett databasproblem
/Johan
PS. SvenPon, jag ser inte riktigt hur replikering skulle lösa detta problem, som jag fattade det var tanken att man skulle jobba mot samma databas här...Sv: Ännu ett databasproblem
>PS. SvenPon, jag ser inte riktigt hur replikering skulle lösa detta problem, som jag fattade det var tanken att man skulle jobba mot samma databas här... (mitt tillägg Master )
Men det är ju just detta som är finessen med Replicering
Ni jobbar lolalt mot Er egen DataBas(Replica) och Replicerar till Master
vid tidpunkt som Ni lokalt själv bestämmer.Kan ske vid programslut
eller direkt beroende hur master har bestämt.
mvh
Sven Sv: Ännu ett databasproblem
/JohanSv: Ännu ett databasproblem
Är det fler som anser det omodernt/onödigt/fel Access
att använda Repliceringstekniken när flera klienter
uppdaterar samma databas,kanske exakt samtidigt.
>Hur som helst ska man inte lita på att ID-numrena kommer i ordning.
Det är väl klart att dom kommer i ordning när han replicerar
sina tio så tar Master emot dem i den ordning de kommer.
Sven Sv: Ännu ett databasproblem
>att använda Repliceringstekniken när flera klienter
>uppdaterar samma databas,kanske exakt samtidigt.
Är det en fråga? Till mig?
>Det är väl klart att dom kommer i ordning när han replicerar
>sina tio så tar Master emot dem i den ordning de kommer.
Jo, fast nu mende jag när man inte replikerar databaserna, kanske var lite otydlig där... Någon som vet OM man kan replikera en databas där räknar-fältet är av typen stigande? (har ett svagt minne av att man inte kan det, men orkar inte testa) Vad händer om man skapar poster i samma tabell i flera olika replikor? I detta fallet borde ju flera poster få samma unika ID...
/Johan - morgontröttSv: Ännu ett databasproblem
/Johan