Hej där. Du kan joina tabellerna. På så sätt få fram allinformation som ett resultat. Sök på INNER JOIN, LEFT JOIN, RIGHT JOIN i hjälpen. ska följande kod fungera?Vb->access 3 tabeller som skall läsas in samtidigt
Har fått en uppgift i skolan som skall lämnas in senast den 14:e feb, jag satt några timmar igår med den och har nu gjort klart "nästan" allt.
Jag har dock fastnat på en sak.
Uppgiften är ett program som via en databas visar lärare, elever och kurser i ett fiktivt företag.
När man tittar på tex. lärare så skall all information om valda läraren visas. MEN man skall även kunna se vilka kurser som läraren undervisar i.
Tabellerna är kanske lite konstigt uppbyggd men man får ju ta det som det är.
5 tabeller, Lärare, LärareKurs, Kurser, ElevKurs och Elever.
unika poster LärarID KursID ElevID.
som jag har gjort det nu så kopplar varje formulär mot en egen tabell, dvs jag har ett lärar formulär, som då läser in fälten Förnamn och Efternamn och lägger dem i en kombobox, när man sedan väljer ett namn så loopar en funktion igenom tabellen Lärare och letar efter rätt person, och visar det sen.
Nu måste jag dock loopa igenom LärareKurs tabellen också, och jämnföra LärarID och spara bort KursID nånstans, och sedan öppna tabellen Kurser och leta fram KursI så jag kan skriva ut namnet. pust.
Jag vill INTE ha någon komplett lösning (fusk), utan mer bara en puff frammåt om hur jag skall göra för att kunna öppna alla på samma gång, eller vad det nu är jag ska göra för att det ska fungera?
Vi har bara haft en lektion med databaskoppling än så länge, och då blev connection strängen bara "Select * From Lärare".
om det hjälper så finns projectet på www.belgarion.com/studiebolaget.zipSv: Vb->access 3 tabeller som skall läsas in samtidigt
Sv: Vb->access 3 tabeller som skall läsas in samtidigt
<code>"select Namn from (Lärare INNER JOIN LärareKurs ON Lärare.LärarID = LärareKurs.LärarID) INNER JOIN Kurser ON LärareKurs.KursID = Kurser.KursID WHERE Lärare.LärareID = intLararid"</code>
jag har letat runt på nätet, msdn infon var lite luddig så jag tyckte att det skulle vara lättare om jag hittade någon artikel som förklarade det.
problemet är att dom är på engelska och att det är svårt att koppla ihop allting i huvudet.
hittade det på http://www.webreview.com/dd/2000/02_25_00_1.shtml
men ser koden "rätt" ut?
jag får nog vänta till nästa vb lektion, då kanske vi går igenom något liknande =)