Hej Jag skulle definitivt välja SQL 2005. Därför att då vet jag av egen erfarenhet att jag inte kommer att få några direkta prestandaproblem. Åtminstone inte med upp till ett par miljarder rader i en eller flera tabeller. Jag skulle definitivt välja Oracle 9i. Fast bara för att det skulle var kul att jobba med den och få nya erfarenheter, hitills har istort sett allting jag jobbat med varit SQL server. Om kostnaden är en "issue" så skulle jag välja mysql, mssql lite eller ännu hellre postgres, om priset är ett litet problem skulle jag välja sybase, är det inga problem alls med priset så är det ms sql eller oracle som gäller. Om bara prestandan är ett problem så skulle jag välja ms sql, oracle eller postgres fast jag skulle börja i postgres och designa allt med ansisql och testköra systemet där i för då är flytten till vilken annan server som helst inga problem medan du hållt en låg budget...prestanda db
Skall skriva en webb applikation (C# .net) som kommer att visa/spara data ur en databas.
Databasen kommer att innhålla många poster, kanske uppemot 1 miljon rader.
Finns det något att tänka på vid design av program/db redan initialt. Det jag behöver är en tabel med användare, kanske 10 rader.
En maffig tabel A (ca 5-700 000 rader) med en ca tio kolumner och en tabell där en rad i A kan motsvara flera rader i tabell B. (tre-fyra kolumner) Tabell B kan således bli kanske uppemot 1 miljon rader.
Jag tänker mig främst koppllingen mellan A - B att det finns nåt att tänka på. Jag har fritt att välja på oracle 9i och Sql server 2005. Är det nån stor prestanda skillnad att skriva mycket med PL jämfört med SQL satser?
Eftersom jag aldrig designat projekt med databaser av denna storlek är alla tips välkomna.Sv: prestanda db
Skapa primär/främmande-nycklar och relationer i dina tabeller.
Läs data med SqlDataReader.
Med bara 1 miljon rader är jag ganska säker på att du inte får några prestandaproblem.Sv: prestanda db
Sv: prestanda db
Med de datamängder du nämner så har du inga "maffiga tabeller", med de datamängder du nämner så är det knappt så att Oracle ens använder index vid sökningar (det tar för lång tid jämfört med att läsa allt data direkt).
Har du/företaget du jobbar på licenser för den ena databasen men inte den andra så gå på den ni har licens för för att minska kostnaden, har ni inga licenser idag så kolla på om det finns några gratisalternativ (undersök licensavtal för tex MyQL, Access kunde under vissa omständigheter användas gratis för några år sedan och båda klarar av de små datamängderna utan problem).
Jobbar du åt ett företag så hör med DBA vad de förespåkar, skall du själv ha rollen som DBA när systemet har kommit i produktion så ta det som du är mest bekväm med och där du vet hur backup rutiner mm fungerar. Sv: prestanda db