Jag använder en accessdatabas likt en klassisk prislista där en produkt specas med bredd x höjd. Bredden har jag tilldelat tabellnamnen exkl. första tabellen där jag anger höjden i de underliggande posterna. eh va? Jag hänger inte riktigt med på hur dina tabeller ser ut... Altså Raderna i Databasen e X led och Kolumnerna Y led? (om jag har förståt rätt? Jag förslår att du skapar en tabell som innehåller tre kolumner, Jo nog äre så att det är enklare att göra själva SQL-koden om man lägger upp det så men jag har mina källdata i exelform som jag bara klistrar i tabellen, ska kolla om jag inte kan länka den på nått smart sätt ..... alla dessa länkar gör allt så komplext bara, man tappar tråden till slut.En klassisk prislista ..
Frågan är ... jag är inte en kung på sql men nån kanske vet en smart querie där man kan plocka ut en cell i detta kordinatsystem.
Dvs... leta rätt på rätt kolumn (bredd) och rätt rad (höjd) i samma querie.Sv: En klassisk prislista ..
Kan du beskriva dem?
/Emma - nyfikenSv: En klassisk prislista ..
isåfall borde du kunna skriva
SELECT Y15 FROM <tabellnamn> WHERE X = 45;
i din databas bore första kolumnen heta X och resten Y1, Y2, Y3 osv...
i kolumnen som heter X fyller du i 1 på första raden, 2 på andra, 3 på....
Då har du ett fungerade kordinatsystem.... men vet inte ifall lösningen e så bra kanske..Sv: En klassisk prislista ..
höjd
bredd
pris
För att hämta pristet skulle du då ange:
SELECT pris FROM <tabellnamn> WHERE höjd = 15 and bredd = 45;
Med tanke på ditt förslag till SQL-sats och tabelldesign får jag en känsla av att du tänker i Excel-termer (Rad, Kolumn, Cell) vilket inte är direkt överförbart till Access.Sv: En klassisk prislista ..