Jag har två tabeller, en med medlemmar och en med meddelanden, som jag vill skriva en fråga till. Svaret i frågan ska kunna visa både vem som skickat samt vem meddelandet ska till. Jag 'måste' använda ID'n för de båda medlemmarna men kunna visa deras namn i klartext. MSSQL samt Oracle hanterar dessa relationer galant men i Access stöter jag på patrull. Är det någon som har en bra ledtråd till lösning sedan förut? /Jocke Ja, lös det på det sätt man bör lösa det, dela upp det i två tabeller: ÄR det något sånt här du ska göra? Jag bugar och tackar... Det funkade perfekt ... in i minsta detalj :) Tack.Accessfråga - tabell som relaterar till sig själv
Sv: Accessfråga - tabell som relaterar till sig själv
tabell1:
t1_id
fält...
tabell2:
t1_id_parentid
t1_id_subid
På så vis kan man ha mycket optimerade index (läs klustrade under Oracle och SQL-Server) på olika ställen.Sv: Accessfråga - tabell som relaterar till sig själv
Tabell: Users
Fält: UserId - Primärnyckel
Fält: UserName - Namn
Tabell: Messeges
Fält: MessageId - Primärnyckel
Fält: MessageFrom - Relation till UserId
Fält: MessageTo - Relation till UserId
Fält: MessageTitle - Titel
Fält: MessageBody - Meddelande
SQL:
SELECT Messeges.*, FromUser.UserName As FromName, ToUser.UserName As ToName
FROM (Messeges LEFT JOIN Users As FromUser ON Messeges.MessageFrom = FromUser.UserId) LEFT JOIN Users As ToUser ON Messeges.MessageTo = ToUser.UserId
Kan vara att du glömt paranteserna i Access. Inte lika smart som MSSQL Server eller Oracle.Sv: Accessfråga - tabell som relaterar till sig själv
/JockeSv: Accessfråga - tabell som relaterar till sig själv
Annars så skulle jag inte kalla mig databas expert. ;O)