Vad ska jag med det till?? En relationsdatabas bygger dels på att man inte skall dubbellagra information i samma tabeller - det kallas normalisering. Databasen du använder ger dig också möjlighet att använda intelligent teknik för att skydda detta data. Det beror alltså på vad du anvnder databsen till om du behöver/kan använda relationer. Om informationen i de olika tabellerna hör ihop som i Pelles exempel bör du skapa relationer. Om tabellerna inte har något med varandra att göra ska du naturligvis inte sätta några relationer. Jag vet inte om det blir någon prestandaskillnad om du sätter relationer, men annars kan du åstadkomma samma sak med joins i sql-uttryck, du förlorar dock referensintegriteten. Så jag kan alltså hämta data från tre eller så tabeller samtidigt som om jag gjort en join med tex tabell1.fält1 tabell2.fält35 eller Ja, du kan hämta information från flera tabeller om dom har något gemensamt, t.ex. en tabell med personer och en med skulder för varje person, relationen KAN du åstadkomma genom att skapa en relation vilket är att föredra, men du kan även åstadkomma samma sak genom att skapa en "join" i sql-uttrycket.Relationer i Access, VARFÖR??
Blir det bättre prestanda??
Kan jag nå alla saker från en å samma
sql fråga??
Vad blir det för praktiska skillnader när jag kodar??
Behöver svar snabbt..Sv: Relationer i Access, VARFÖR??
Ta exempelvis att du har 2 tabeller, en med namn och en med de pengar som de är skyldig dig. Genom att sätta en relation mellan dessa kan du se till att du inte tar bort någon person som är skyldig dig pengar. De som inte är skyldiga dig något är det ju ingen fara att radera. Hoppas du förstår vad syftet är då..
/PelleSv: Relationer i Access, VARFÖR??
/JohanSv: Relationer i Access, VARFÖR??
är det så att jag ska göra en select för varje tabell iallafall??Sv: Relationer i Access, VARFÖR??
/Johan