Jag behöver tips om vilka tabeller och kopplingar jag behöver för att skapa en databasdesign som liknar blocket. frågan är: Ska man lagra användaruppgifterna(Namn, Telefon, Email, län..osv) i egen tabell eller tillsamms med Objektets-uppgifter(Runrik, beskrivning, kategori...osv). Jag 'är nog lite osäker om en använder i blocket kan ha flera objekt? Jag tycker du skall lägga användar information i en egen separat tabell och göra en relation med Id:en precis så som du har gjort. För även om det idag ser ut som att 1 användare endast kan ha 1 ett objekt så kan morgondagen snabbt ändra på det, och även om man inte skall tänka för mycket på vad som kan komma imorgon, så är det ingen direkt extra kostnad att lägga upp det rätt från början, även om det skulle visa sig att det alltid kommer vara så att du har 1 användare endast får ha 1 objekt.Databas design hjälp
Jag hade nog tänkt mig dessa tabeller:
tblMembers
----------------
MemberId
Name
Email
Telephone
tblStores (Butiker)
---------------------
StoreId
Company
Companydescription
Telephone
Email
tblItems
-------------
ItemId
MemberId
StoreId
Headline
Description
Price
osv
Det vore snällt om ni kunde hjälpa mig med att designa en lämpligt design. Alternativet är ju o para ihop tblItems och tblMembers. (tror att 1 användare kan endast ha 1 objekt)
Sen kan man undra ju om det finns några nackdelar om listan blir alltför långt när man har parat ihop dessa.Sv: Databas design hjälp
- M