...i min kod. i detta fallet skulle jag rekomendera följande teknik för att i alla fall få "samma" fel i båda listorna. Detta går faktiskt fortare också.. Tack, det funkade utmärkt. Om det fins text, ntext eller liknande fält. Så kan det vara de som strular. Undvik att ta med dem i källan där det går. Och placera de som sist kolumner om du måste använda dem. Du kan skapa vyer för att snabba up det.Det går spöken...
Följande två kodrader står precis efter varandra i koden utan något emellan.
cmbMeddelEtt.AddItem (Rst2(0) & " " & Rst2(2))
cmbMeddelTva.AddItem (Rst2(0) & " " & Rst2(2))
De båda står i en whilesats och fyller helt enkelt upp två olika komboboxar med samma innehåll, eller borde snarare göra det. Detta sker inte. Den första raden gör precis vad den skall. När nästa rad exekveras har Rst2(2) helt plötsligt tömts och innehåller värdet <NULL>. Enda skillnaden jag kan se är namnet på komboboxarna.
Lika skumt är om jag sätter in en breakpoint på den första av de två raderna och drar muspekaren över Rst2(2) så får jag först fram en textsträng (precis som det skall), men drar jag sedan bort muspekaren och sen tillbaks igen, så är Rst2(2) tom igen.
Skall sägas att jag just flyttat över från en accessdatabas till SQL-server 7, men detta bör väl knappast ha någon betydelse. Använder mig av ADO för databaskopplingen.
Snälla någon... förklara för mig. Jag förstår _INGENTING_ !
Mvh LudvigSv: Det går spöken...
<code>
a = Rst2(0)
b = Rst2(2)
Do While Not rst2.Eof
cmbMeddelEtt.AddItem (a & " " & b)
cmbMeddelTva.AddItem (a & " " & b)
Rst2.MoveNext
Loop
</code>
/PelleSv: Det går spöken...
Ifall någon mot förmodan skulle vara nyfiken på mer info om detta fel kan jag informera att det händer nästan över allt i programmet, men bara med strängar, inte när det är tal eller boleaner.
Hmm, börjar fundera på om det är någon bugg i ADO som jag har lyckats trigga. Jaja, för tillfället funkar programmet så jag nöjer mig med det.
Mvh LudvigSv: Det går spöken...