Det står i en bok jag har att man skall skriva <code>scripts/mysql_install_db</code> i kommandoraden. Detta för att skapa behörighetstabellerna. Tryck på start-knappen, kör och skriv COMMAND och tryck sedan OK. Då får du upp kommandoraden. Sedan måste du förflytta dig till den katalog där du installerade MySQL. Vanligtvis går det till så här: Hmm... är du förresten säker på att det är Windowsversionen du har tagit hem? Jodå det skall med all säkerhet vara windowsversionen. Det är jag säker på. Aha, nu läste jag lite noggrannare och såg att du hade läst det i en bok. Jag trodde du hade läst det i readmefilen. Ja, ja, men då är det inga problem. Då är det bara att du struntar i vad som står i boken. Har du installerat MySQL så är det installerat. Bara att gå vidare. Hoppa till nästa kapitel i boken. Du har ju root som är huvudanvändaren, administratör, men sen är det ju bara att lägga till användare som du tycker. Ok...skall sitta och testa lite nu...men har en liten fråga bara. Vi säger att jag skapat en mysql databas kan jag senare ändra inställningar så som ipnummer, username och password? Det låter ju inte dumt! > Ja, just så hade jag tänkt mig det hela. Vad sägs om det? Låter detKonfigurera och köra MySQL
Vart skall jag skriva detta och vad är "kommandoraden" för något.
Senare så står det att jag skall ändra lösenordet genom att skriva <code>bin/mysqladmin -password newpassword</code> i kommandoraden.
Jag har installerat mysql på datorn (windows). Hjälp mig komma igång med MYSQL!!!Sv: Konfigurera och köra MySQL
C: (tryck enter)
cd\mysql (tryck enter)Sv: Konfigurera och köra MySQL
Sv: Konfigurera och köra MySQL
Fast om du inte har fått ange något lösenord så måste du förstås göra det. Och det gör du ju då som det stod i boken med mysqladmin.Sv: Konfigurera och köra MySQL
Du kan läsa mer på: http://www.mysql.com/doc/P/r/Privilege_system.htmlSv: Konfigurera och köra MySQL
Tror jag fått allt till att fungera nu...så tack så jätte mycket!
Jag har tänkt att göra det så enkelt som möjligt för mig när jag skall skapa mina MySQLdatabaser. Så här hadde jag tänkt mig:
1. Först skapar jag en Accessdatabasfil i just Access.
2. Sedan konventerar jag den till MySQLformat med ett konventeringsprogram.
3. För att sedan administrera MySQLdatabasen hadde jag tänkt använda programet MySQL-Front.
Ja, just så hade jag tänkt mig det hela. Vad sägs om det? Låter det helt sjukt eller kanske riktigt bra? Vilka för och nackdelar finns det med att göra på detta sätt?
Tänk på att jag är helt ny på det här med MySQL som ni förstår och vill få ihop en MySqldatabas så fort som möjligt.
Och så en fråga till... Läste i en bok att en normal MySQL installation kan hantera 100 samtidiga användare. Men att antalet enkelt kan ökas till så många trådar som ditt operativsystem klarar (normalt minst 1000) genom att ändra en konfigurationsfil.....Så vad menars med detta och hur gör man? Är detta bra eller dåligt?Sv: Konfigurera och köra MySQL
> helt sjukt eller kanske riktigt bra?
Det låter väl okej.
> Vilka för och nackdelar finns det med att göra på detta sätt?
Det finns en del Access-specifika saker och en del MySQL-specifika som du på det viset inte kan utnyttja. Men gör du så tills du har lärt dig hur man skapar databaser i MySQL.
> Läste i en bok att en normal MySQL installation kan hantera 100
> samtidiga användare.
Det är standardinställningen.
> Men att antalet enkelt kan ökas till så många trådar som ditt
> operativsystem klarar (normalt minst 1000) genom att ändra en
> konfigurationsfil.....Så vad menars med detta och hur gör man?
my.cnf:
set-variable = max_connections=300
(Om du nu vill ha 300.)
> Är detta bra eller dåligt?
Det beror väl på hur mycket kraft du har i datorn och om du tror att så många olika personer kommer att söka i din MySQL på samma gång.
Läs mer på:
http://www.mysql.com/doc/S/e/Server_parameters.html