Finns det möjlighet att modlifiera/Lägga till kolumner i Excange 5.5 databasen ??? Oj.. Då utvecklar jag min fråga lite !!!! Hej!Excange 5.5 Db
Vi ska göra en Comaddin till Outlook som skulle utöka kontakterna med mera fält att lägga till,om det går vad heter databsen ???
Dessutom undrar jag om det skapas en Lokalkopia av Excange databasen lokalt på datorn när man kopplar ner från intranätet ????
Visste inte i vilket forum jag skulle posta det i !!!!!!
Sv: Excange 5.5 Db
Jag har inte meckat nåt själv med det men sett ett projekt under utveckling..
1. Ja, det går att lägga till egna fält. Fast jag tror inte det går i andra än public folders.
2. Vill du bygga egna formulär som du sen kan distribuera kan du använda Outlook Forms Designer. Forms designer kan köra vbscript eller c++ om jag hajat rätt så där har man rätt fina möjligheter att göra roliga saker..Tror den finns i Resource kit för Office 2000.
Om du söker på Outlook forms designer på msdn.microsoft.com så får du en bunt träffar..
Exchange server 2000 är nog också den plattform du bör välja om du kan göra valet. Mycket mer möjligheter till ADO databas anrop och grejer om jag hajat rätt.
3. Nej det skapas ingen lokal kopia av databasen.. Ost filer som kan synkroniseras med dina personliga mappar finns.
Om du har mycket data som du ska lagra, kanske ett kundregister eller nåt och har mer än typ 4000 poster så kommer du upptäcka att exchange inte är någon hejare på datamängder. Då är det bättre att köra sqlserver och bara presentera det datat i en form i exchange.
Mvh
Rickard, -Bättre dela det lilla man vet om allting än inte säga nånting om nåt..Sv: Excange 5.5 Db
När man har designat ett nyt form med nya fält och det är dax att syncronisera min(Kontakter) Pst-fil med Exchange skapas fälten på exchange-server då också ?
Om det gör det går det då att göra en koll när man syncar så att ditt inte lägs till några kontakter utan att vissafält är ifyllda(Vissa fält ska alltså vara obligatoriska på exchange-servern men inte lokalt !!!!!
Om dom inte är ifyllda lokalt och man försöker synca så ska man få upp den kontakten och ombes att fylla i fälten !!!!
Detta för att Datan på servern skall vara fullständig men lokalt kanske man bara inner fylla i några fält när man sitter i möte som senare kan kompleteras när man får tillsägelsen vid syncroniseringen.
Om någon fattar vad jag nenar !!!!Sv: Excange 5.5 Db
Ett trick är ju att du har nåt som heter actions eller åtgärderi form design . Där borde man kunna fixa så att man "Postar" kontakten till en mottagare i publicfolder. Om den inte uppfyller alla vilkor kommer den ju tillbaka och man tvingas komplettera.. Tror det går att automatisera.
Däremot hur den sen ska synkas vetefan..
/R