Detta är kanske lite utanför ämnet men kanske nån vet ändå.. det går att beställa från posten på cd-skiva... Hej Hej cut/paste?? Antar att det va så du gjorde, va i alla fall vad jag gjorde när jag inte orkade fundera med.. Och ja, nog tog det tid alltid. Särskilt som jag lyckades byta fokus mitt i som gjorde att det enda sättet att ta död på eländet va power-off.. Hej Ungefär samma lösning som min då.. Som tur är så uppdateras den ju sällan och jag e ju inte beroende av den så jag får väl stå ut med att låta den gå nån natt per år... Fast tyvär inte värt priset för det lilla jag behöver det till. Synd jag inte hittade detta lib innan jag skrev alla post o bankgiro valideringar själv dock >vad är Pid? postnr...
Har en liten applikation som behöver kolla om postnr o Ort stämmer överens, att skriva själva koden är ju inget större bekymmer men kan någon peka på var jag ska få datat ifrån?? Postens nedladdningsbara postnummerkatalog är i nåt mysko format som jag inte begriper, någon som vet hur den är uppbyggd?? Alternativt vet var man kan hitta en annan, duger bra med en ren textfil som jag kan bygga en egen databas av.
Sv: postnr...
Och koden är besvärligare än du tror om du inte nöjer med just postnummer och ort....Sv: postnr...
>Postens nedladdningsbara postnummerkatalog är i nåt mysko format som jag inte begriper.
Låter intressant,skulle vara kul att ge sig på, är det möjligtvis . pdf
undrar
SvenSv: postnr...
Tog det som en utmaning,Jag har löst problemmet att
läsa in hela PostNummerKatalogen till en Textfil.
Jag startar Pong.exe och sen kör mitt vbprogram och läser post för post.
Det tar flera timmar att gå genom hela katalogen.
Om du är intresserad så kan du få tekniken.
mvh
SvenSv: postnr...
Ja jag använder ClipBoard i en Loop,det gäller att Lägga in DoEvents
så man kan bryta Loopen.Så här blev det
Option Explicit
Dim tmpStr As String
Private Sub Command1_Click()
Dim FileNum As Long, TestStr As String
FileNum = FreeFile
AppActivate -229469, True 'mitt Pid för Pong.exe
Do
TestStr = Clipboard.GetText()
If Left$(TestStr, 4) = "ÖÖ G" Then Exit Do
Clipboard.Clear
SendKeys "%", True
SendKeys "{RIGHT}", True
SendKeys "{DOWN}", True
SendKeys "{ENTER}", True
tmpStr = tmpStr & Clipboard.GetText()
SendKeys "{DOWN}", True
Loop
Label1.Caption = "Klar"
Open "C:\Postnr.dat" For Output As #FileNum
Print #FileNum, tmpStr
Close #FileNum
End Sub
mvh
Sven
Jag ger mig inte det får stå och gå i natt.
DSSv: postnr...
Tackar för tipsen Sv: postnr...
Ett unikt ID som varje process tilldelas av OS'et när programmet startas.