Hejsan Hej, Problemet är varför jag INTE får ngn träff när jag söker på ngt som jag vet finns i databasen Hur accessar du databasen, ADO, RDO? Sorry Jo, det borde gå.... jag får igenom denna koden vilket borde motsvara det du vill göra:Recordset problem
Sitter och bygger ett gränsnitt i VB kring en SQL databas. Jag försöker med koden:
conStr="select xx from tablename where id=xxx"
set rstXXX=conXX.execute(conStr)
myVariable=conXX!fieldNamn
....plocka ur en viss record ur tabellen men trots att det jag söker finns i databasen får jag inget resultat dvs ingenting hittas och jag får kompfel.
Om jag istället ngn krystat skriver tex:
conStr=select * from tablename
do While not rstXXX.EOF
if conXX!fieldname=ngnVariable then
......gör ngt
end if
rstXXX.MoveNext
loop
....Då går det bra... men det måste väl finnas ett smidigare sätt att plocka fram en hel eller delar av en post ur en tabell Sv: Recordset problem
Du kanske inte får någon träff på din SQL-fråga?
kolla först på recordset'et om du fått någon träff:
IF rs.BOF = FALSE Then
Do While rs.EOF = FALSE
'Gör det som skall göras
Loop
End IfSv: Recordset problem
Sv: Recordset problem
Kör du RDO så:
Execute Method (Remote Data)
Runs an action query or executes an SQL statement that does not return rows.Sv: Recordset problem
Som du skrev hade jag oxå skrivit i programmet :0)
recordObjektet!fältnamnet....
Kan det vara så att inte ADO execute heller returnerar en rad??Sv: Recordset problem
Dim cn As ADODB.Connection
Dim rs As ADODB.Recordset
Set cn = New Connection
cn.ConnectionString = "driver={SQL Server};server=TESTSQL;uid=sa;pwd=;database=test"
cn.Open
Set rs = cn.Execute("Select aktnr from niakt where aktnr = 1")
MsgBox rs!aktnr
Och du har inga "On Error Resume Next" eller andra hemskheter i koden som döljer nått annat som går snett?