Sitter med en rejält stor db i informix, där jag använder odbc- koppling. Eftersom systemet är rejält segt så undrar jag om det är odbc som segar ner det hela. Finns det någon annan möjlighet att snabba upp systemet??? Vad är det som tar tid; transporten av data mellan ditt program och databasen eller utsökningen av data i databasen? Har nämligen inte kollat upp det, utan jag undrar bara om det är så att en odbc kan slöa ner allt. Om databasen är dåligt designad, ligger på en slö maskin och får behandla klumpiga frågor har ODBC inte mycket att göra med hastigheten. Enligt mina erfarenheter är kommunikationen med databasen (ODBC/OLEDB/API/DAO/ADO osv) det sista att titta på när prestandan i databasen inte är riktigt vad man vill att den ska vara. Rätt ODBC-drivrutin kan göra en stor skillnad, men det brukar inte vara 'rätt' lösning på problemet. Snabba upp en db
Tacksam för alla rådSv: Snabba upp en db
/johan/Sv: Snabba upp en db
Frågorna i databasen ligger i långa o krångliga vyer, så innan allt detta börjar byggas om så undrar jag om man först kanske ska hitta en annan lösning istället för odbcSv: Snabba upp en db
Försök ta reda på exakt var prestandaproblemen ligger och ragordna dem efter hur mycket bättre det blir av att fixa problemet i förhållande till hur lång tid det tar att fixa.
Det kanske räcker med att pilla lite på index i en tabell eller två.
/johan/