Vi arbetar med ett intranetprojekt och diskuterar om grunden ska vara en databas i MS SQL eller MySQL. Vill någon vara snäll och ge mig lite information om för- och nackdelar med MS SQL och MySQL? Vilket ska man välja? det enda jag kommer på just nu på rak arm är att Beror ju först och främst på vilken miljö ni redan har i nätverket. Är det MS baserat eller är det *nix baserat? Åja, nog finns det okej GUI:s till MySQL, dock inget som kommer upp i samma klass som Enterprise Manager till MS-SQL! Hej... Den börjar kosta pengar när du bygger en applikation som kräver att du distribuerar mySQL med den. Annars kan du som tex webbhotell använda dig av den gratis. Denna licensiering är MYCKET luddigt skriven och svårtolkad, tyvärr. Jag har utvecklat applikationer fr.om MS Sql 6.5 och uppåt och måste säga att det är en enormt tacksam server att jobba med - grymt stabil, och på senare tid även lätt att ha och göra med! Hej. Hmm, det är det som jag har funderat på. Hur pass bra står sig MySQL prestandamässigt om man börjar belasta den lite mer än bara små lätta databasfrågor..? Har dilemmat där ett intranät ska byggas upp med enligt mig oerhörda krav på snabbhet. (ställda i en kravspecifikation). men där pengarna spelar en viss roll.. Kan man köra MySQL utan att den laggar mer än MS SQL vid en något högre belastning? Det är svårt att säga vart en gräns går då den delvis är beroende av hårdvara, hur belastat nätverket är m.m Disclaimer: Jag vet egentligen inte vad jag snackar om eftersom jag aldrig sett MySQL in action.MS SQL eller MySQL?
Sv: MS SQL eller MySQL?
MS SQL kostar en himmla massa pengar
och MySQL är mega gratis, finns på www.mysql.com
dock är mysql svårt administrera, kan kör genom nån command prompt eller nåt sådant, finns säker GUI klienter som sköter det men jag har inte sett någon bra hitills..
/StefanSv: MS SQL eller MySQL?
Svaret blir då:
MS baserat - MS-SQL Server
*nix baserat - mySQL el annan dbms för *nix miljö
Man ska inte endast se till pengarna utan även hur nätverket ser ut, eran kompetens m.m
Är det dessutom ett företag har det inte "så stor" betydelse av pengar utan mer av behov.
cya,
PatrikBSv: MS SQL eller MySQL?
Mascon är ett bra GUI till MySQL - finns på http://www.scibit.com/
Om det är så att ni kan köra PHP på er server så är phpMyAdmin helt ok! Det är ett webbaserat adminverktyg och därav kravet på PHP!
http://phpmyadmin.sourceforge.net/
http://phpwizard.net
Som sagt var sen beror det ju helt på era krav. Det kan ju vara lite overkill att köpa en svindyr databas om den inte behövs. Och om man inte ska göra databasstrukturer med fyrahundra "inner joins" så behöver man ju knappast Enterprise Manager!
Jag kör både MySQL och MS SQL, och jag tycker inte att det är några konstigheter att administrera MySQL! Dessutom är den bra mycket snabbare!
Ska tillägga att det inte är några som helst problem att köra MySQL under Windows! Funkar klockrent :)
# Poppa PSv: MS SQL eller MySQL?
Har väl inte så mycket att säga om MS Sql
men använder själv Mysql...
Och att Mysql är gratis är en liten misstolkning
om man läser avtalet på deras hemsida så står det klar och tydligt att det är fritt att använda för privatpersoner men dock ej för företag.
MySql fungerar bra i windows miljö
Använder själv Asp, Visual basic och även C++ ihopa med Mysql
Använder sedan Mysql-Front till Gui fungerar utmärkt...
Mvh DennisSv: MS SQL eller MySQL?
cya,
Jag har också förmånen att köra mySql i flera projekt där den har fått visa vad den går för, och mina slutsatser är i varje fall att så fort vi börjar tala last så har mySql inget i den divisionen att göra. Men för mindre projekt är mySql utmärkt! Själv använder jag mySql Front som är ett riktigt bra verktyg till mySql där man kan göra i princip allt man kan önska!Sv: MS SQL eller MySQL?
Måste bara av ren nyfikenhet fråga i vilket hänseende mySQL är långsammare är MS SQL? Är det en stor skillnad eller?
PhilipSv: MS SQL eller MySQL?
Kan man säga nåt om var en gräns går? (antar att det är jättesvårt)
/MagnusSv: MS SQL eller MySQL?
cya,
-------------------------------------------------------
Om det gäller ett 'vanligt' intranät på ett inte jättestort företag (kanske några hundra anställda?) så tror jag inte det gör någon större skillnad vilken databashanterare du väljer, inte om prestandan är det avgörande. Du kommer inte att märka nån större skillnad, förutsett att du designar databas, applikation samt gränssnitten mellan dessa på rätt sätt (för den aktuella databasen och applikationen). Den viktigaste faktorn som jag ser det är alltså istället vilka kunskaper utvecklingsteamet och de som ska underhålla detta system har om de olika varianterna. Eftersom jag fått uppfattningen at MySQL är något svårare att hantera än ex. SQL Server (OBS! se disclaimern ovan) så kan det alltså vara en negativ faktor, men det beror förstås på vilka kunskaper som finns. Pengar tycker jag inte ens är en faktor.