Har ett problem i Visual Basic med att Access-databasen inte uppdaterar alla värden när jag loopar igenom enligt följande princip: Ja det kan man fråga sig. Lägg till en kontroll i varje iteration som kollar om det blev något fel. Om det blev något fel så kan du skriva ut query'n nånstans och kolla om den stämmer. Det är ett enkelt sätt att spåra upp fel. Nä inget fel där inte. Uppdaterar du ALLA poster som finns i tabellen? Kan inte lägga in all kod här, men jag vet att det inte är något fel på variablerna för när jag skriver samma information till textfiler så fungerar det.Databas problem
<code>
Dim con As New ADODB.Connection
constr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & App.Path & "\MinDB.mdb;Persist Security Info=False"
For x = 1 to 500
'Övrig kod
SQL = "UPDATE Status SET Varde= '" & nyttVarde & "', Datum = '" & Dat & "' WHERE Namn = '" & Namn(x) & "'"
With con
.Open constr
.Execute SQL
.Close
End With
Next
</code>
Problemet är alltså att för vissa 'Namn(x)' så uppdateras inte värdet. Någon som vet vad det kan bero på?Sv: Databas problem
Jag tror jag gjorde så för att testa om det skulle fungera bättre.Sv: Databas problem
exempel:
if (con.Error.Count > 0) then
debug.print SQL
end ifSv: Databas problem
Om jag kör debug och stepar fram genom programmet för den posten som inte uppdateras så fungerar det utmärkt, men det är när programmet kör för fullt som det skiter sig.Sv: Databas problem
Isåfall kan du ju ta bort kriteriet Namn och uppdatera alla i en enda query, men det kanske du inte kan i det här fallet.Sv: Databas problem