Läste i en bok för ett tag sedan att det är möjligt att anropa COM+ komponenter vid speciella händelser i SQL Server 2000. Är det någon som har någon bra info om detta ämne? Vad menar du med speciella händelser? Och anrop på vilket sätt? Man kan åtminstone använda xp-procedurer för att anropa externa program, t ex COM+ objekt. Detta kan läggas som ett scheduled job, eller i en trigger etc. Är det vad du menar? Det jag vill är att i en SP göra ett asynkront anrop till en COM+ komponent. Jo, om komponenten är inställd på att köras asynkront så borde det gå bra. För att skapa objekt från SQL Server använder man system proceduren sp_OACreate (OA står för OLE Automation har jag för mig). Sedan finns det ett antal 'tillbehörsprocedurer', t ex sp_OASetProperty, sp_OAMethod och inte minst sp_OADestroy. De är enkla att använda, bara kolla på sp_OACreate i BOL så får du nog inga problem. Kan också påminna om att septembernumret av VBPJ hade en artikel om just detta. Bara som en notis så ska det tilläggas att detta inte är funktionalitet specifikt för SQL Server 2000 utan fungerar alldeles utmärkt i SQL Server 7 (kanske/troligen även 6.5, har inte den tillgänglig här så jag vet inte säkert).Anropa COM+ från SQL 2000
// Håkan WennerbergSv: Anropa COM+ från SQL 2000
Sv: Anropa COM+ från SQL 2000
MSSv: Anropa COM+ från SQL 2000