Jag har problem med MySQL och Excel. Jag har ett fält av typen "time" i databasen. Detta fält uppdaterar jag från mitt VB-program med systemvariablen Time rakt av. Tittar man sedan i databasen så ser det helt okej ut, tiden stämmer och rullar på. Men kör jag en databasfråga från excel och tittar på tiden så presenteras tiden helt fel! Ibland en tom ruta och ibland skräp... Jag har provat att formatera cellerna i alla tänkbara format. Någon som vet varför det blir så här? Frasse, Formatet som skickas från VB är 20:30:01. Det bör tilläggas att när jag plockar ut värden tillbaka till mitt VB-program så är tiden även då korrekt. Det måste vara så att jag har missat något i Excel. Men vad det är det är frågan... Frasse, Jag ska försöka förklara hur jag gör: Jörgen, Okej, jag får testa det, i annat fall så får jag ändra kolumntyp i MySQL till VarChar istället för Time. Då fungerar det som det ska men då går jag miste om alla time-funktionerna.MySQL vs Excel
Sv: MySQL vs Excel
hm, arbetar du med tidsuppgifter som > 24 timmar, dvs > 24:00?
Mvh
XL-DennisSv: MySQL vs Excel
Sv: MySQL vs Excel
Datumformat kan ställa till det men tidsformat?
Till sitt yttre ser det inte ut att vara problematiskt....
Hur ser koden ut för att skicka över tidsdatat till XL och vilken formatering har du i cellerna i arbetsbladet?
Mvh
Startar Excel -> Data -> Hämta externa data -> Ny databasfråga -> Väljer MySQL -> Sen väljer jag kolumnerna jag vill titta på ->Jag förhandsgranskar kolumnen Tid och ser att tiden stämmer 15:33:20 -> Ingen Filtrering -> Ingen Sortering -> Sen Returnerar jag data till Excel ->
Jag väljer Cell och sen kommer värderna från databasen -> Tiden är nu i cellen 23:52:00 och ändrar sig inte vid uppdatering trots att tiden i databasen rullar konstant -> Jag markera cellen med den felaktiga tiden och tittar i formelfältet och får följande resultat "2017-10-30 23:52:00" -> Sen tittar jag på formateringen för cellen och den är "Tid 13:30:55".
Formatet på kolumnen Tid i MySQL är av typen Time 00:00:00
Någon klocka som ringer?
/JörgenSv: MySQL vs Excel
Föreslår att du formaterar cellområdet som ska ta emot data som text
och därfter importerar din data.
Mvh
Tack för hjälpen...
/Frasse