Hej! Dela upp det i två delar.Göra "olästa inlägg" i forum ?
Jag har ett forum( http://www.hemsida.net/klas/sql/ ) och har tänkt göra så att användarna ska se i vilka trådar det finns olästa inlägg. Öppnas en tråd så läses alla meddelanden automatiskt, då de ligger på samma sida.
Jag har tänkt att om en tråd är oläst så ska det komma upp en liten bild(dvs inte olikfärgade länkar) som markerar att det är oläst. (eventuellt även någon symbol för att det är läst också)
Jag har funderat en bra stund nu på hur jag ska lösa det, och skulle vara jätteglad för respons på mina två alternativa lösningar. Kanske tänker jag för mycket och det finns någon mycket enklare lösning?
Med databas:
Tabell med(ID, IP-nummer, meddelandenr, status)
Numrera varje inlägg med 0 och uppåt. I status ha 1 för oläst och 0 för läst. Om okänt IP sätts allt till oläst. Sen om ett IP-nummer är inne på en tråd, sätts samtliga meddelnadenr som ingår i den till 0. På sidan där namnen på inläggen är ska det finnas någon algoritm för vilka meddelandenr som ingår i vilka trådar, samt om minst en av dessa är "1" så visas den olästa symbolen. Fördel, fungerar även för de som har cookies avstängt.(men är det så många...?). Nackdel: Klumpigt med en databas för detta...?
Med cookie:
Det kanske räcker med en enda cookie, fast den blir lång. Om man kallar den första tråden 0, nästa 1, nästa 2 etc......sen har 1 för oläst och 0 för läst......så skulle tex en cookie med innehållet 110101010110 säga att tråd 1,2,4,6,8,10,11 är olästa samt 3,5,7,9,12 är lästa. Så plockar man ut de enskilda värdena från strängen och sätter rätt symbol. Samt om en användare läser en tråd så ändras cookiesen till rätt värde? Men hur gör man om det kommer nya inlägg till en tråd...då ska det ju vara olöst igen för besökaren..?. Begränsningen där är 4096 trådar, fast när en är full kanske man kan ta en ny.....? Kanske bör man sätta en variabel till varje meddelande istället för varje tråd istället?
Tack på förhand.
Mvh KlasSv: Göra "olästa inlägg" i forum ?
1. De trådar som är nya sedan senaste inloggning.
2. De trådar som användaren läst sedan han loggade på.
det blir inte 100% exakt, men tillräckligt och man slipper massa strul