Jag har en databas med antal,månad och år, jag har förberett ifyllnad av databasen genom att på förhand skapat poster från 2002 fram till 2022. Du vill lista alla "gamla" år eller? <code> Andreas, du som är optimeringsfantast, varför har du med vbCrLf i SQL-satsen? Har svårt att tänka mig att det skulle vara snabbare än ett vanligt "space", som ju dessutom är ett tecken kortare... Kan ju iofs vara enklare att felsöka om man skriver ut sql-satsen (med radbrytningar)... Men ändå... ;)Hjälp med invecklad SELECT:sats
När man går in på en statistiksida ska sidan visa de tolv månader från nuvarande året. Men om man går in på sidan via tex sidan.asp?Ar=2003 ska statsen för år 2003 visas och de gör de också. Men om jag ska loopa ut innehållet i databasen så skriver det ut 12:st 2002 12:st 2003 fram till 2022 och det ska den juh inte göra. Den ska ju bara skriva ut Året en gång per år så att säga tex 2002, 2003,2004 osv... Här har jag en aning om att man kanske kan ta vart tolfte värde och kasta ut eftersom det hela tiden är tolv värden per år (men det känns lite fel).
Sedan så ska juh inte heller tex 2009 skrivas ut om det är 2006 nu eftersom 2009 då inte innehåller någon statistik. Men här har jag försökt göra någon form av:
SELECT "alla poster" SOM är <= Year(Date) AND bara var tolfte (alt. bara en av de 12 värdena med samma år-värde).
Finns det någon som kan hjälpa mig med att skriva en korrekt SELECT sats?
Tack på förhand!Sv: Hjälp med invecklad SELECT:sats
SQL="SELECT DISTINCT * FROM tabell WHERE År <= " & Year(Now) & " ORDER BY År"
/JohanSv: Hjälp med invecklad SELECT:sats
Dim strSQL
strSQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM tabell" & vbCrLf & _
"WHERE (År = " & Year(Now) & ") OR ((År < " & Year(Now) & ") AND (Mån = 12))" & vbCrLf & _
"ORDER BY År"
</code>
Hämtar den ut alla värden för aktuellt år och bara månad tolv för det år som infaller innan aktuellt år.Sv: Hjälp med invecklad SELECT:sats
/Johan