Hej! Gå till systemdokument/servicepacks och hämta hem den senaste versionen av MDAC. Den skall du installera på den pc som det inte fungerar på. Där är version 2.5 tror jag, det finns dock en senare 2.6 och du kan då hämta den på www.microsoft.com/data/download.htmlADO PROBLEM
Jag har börjat att använda ADO i mitt program istället för DAO.
Programet fungerar perfect i min dator där jag har utveklat programet
med vb6.
Mitt problem är att när jag har installerat det på min dator på jobbet så
får jag (Run_time error '3706')
ADO could not find the specified provider
Vad innebär det, jag har anget App.Path som sökväg till databasen.
Mvh
TobbeSv: ADO PROBLEM
Anledningen är att MDAC_TYP.EXE skall läggas med i ditt installationsprogram för annars fungerar det inte.
I dessa fall kan det också vara så att på din utvecklingsmaskin har du hämtat ner en senare version och använder den. När du sedan distribuerar den så ligger en gammal mdac_typ på vb-katalogen.
Det innebär då att ditt program refererar till en nyare ADO än vad som finns i din gamla MDAC. Sök då på din dator efter MDAC_TYP.EXE som skall ligga i någon av VB's underkataloger. Ersätt den med den nya versionen som du tankat ner och använt.. På så sätt kommer allt att syncronisera sig igen.
Vilken version ditt VB program använder ser du genom att öppna ditt projekt i VB, trycka på Project|Reference och se vad det står på Microsoft ActiveX Data Object 2.x
Hälsningar
/Pelle