Vilket databas program funkar bäst med asp är det assql eller? Hej Om man skall lyssna på Microsoft (?) :-) så rekomenderar de annars att man kan använda deras lite mindre kända databasmotor "MSDE" som är fullt SQL-Server 7.0 kompatibel MEN helt licensfri! Den är betydligt bättre än Access Jet-motor om man vill ha en fleranvändar-databas som servar t ex websidor eller en VB-applikation med data... MSDE står för Microsoft Desktop Engine och är i princip en strypt SQL Server. Den passar säkert utmärkt för att utveckla och testa på men är i vart fall inte tänkt för någon större belastning. Det är enkelt att flytta databaser till SQL Server när behovet uppstår. Enligt MS så klarar den fem samtidiga anslutningar med bra prestande, vilket i och för sig räcker långt i många webbapplikationer. Jag var på en konferens där ett av seminarierna hölls av en av grundarna/skaparna bakom Access.Vilket databas program funkar bäst med asp?
Sv: Vilket databas program funkar bäst med asp?
Vilket databas du väljer att använda beror väl lite på vad du har stöd för.
Du kan ju använda Access, MS-SQL, MySQL(tror jag)
Vilken man väljer är väl en smaksak och storlek på plånbokssak också.
Anna-KarinSv: Vilket databas program funkar bäst med asp?
Läs mer (och ladda ner MSDE) på:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/downloads/addins/msde/default.asp
// Qezlot
PS! Jag har själv INTE hunnit med att testa denna databas vad gäller användarvänlighet etc etc.. gissar att det inte medföljer så många hjälpprogram etc?! Har någon några kommentarer om den?! DS!Sv: Vilket databas program funkar bäst med asp?
Access duger säkert för de flesta enklare applikationer och är lätt att utveckla med.
SQL Server är enkel att hantera och passar för det mesta, smått som stort. Kostar en hel del pengar men är förmodligen fortfarande den billigaste kommersiella databasservern.
MySQL m fl är säkert jättebra men kräver mer engagemang och tålamod för att komma igång med.
/TommySv: Vilket databas program funkar bäst med asp?
Denna kille hade en Access-databas som enda databas bakom sin mycket välbesökta website och påstod att han kunde erbjuda svarstider på ca 0,5 sekunder och ha lite drygt 100 samtidiga användare...
Man kan dock påstå att han "trolla" lite med Access eftersom han så väl kände till databasmotorns uppbyggnad... :-)
Slutsanningen är väl som vanligt att det inte finns ett enda rätt utan att man får välja bland de databaser man har tillgång till och sedan välja den som är bäst för ändamålet. Tyvärr har man inte alltid så stor valfrihet, många av mina kunder har helt olika databaser av olika skäl, allt från MS SQL-Server, Informix till SyBase... fråga mig inte varför *ler*
// Qez