Me again... ;-) Kan svarsid enbart referera till ett "huvudinlägg"? I sådana fall borde detta fungera: Litet tips. Använd null istället för o i SvarsID och implementera referens integritet. I access kan du även lägga till cascade delet på relationen för att underlätta delete. Hej! SELECT *, (SELECT MAX(datumtid) FROM tabell WHERE SvarsID = A.ID) AS max_datum FROM tabell AS A WHERE SvarsID=0 Hej Johan!SQL fråga igen
Jag har följande tabell(utdrag) för ett forum:
Tabellnamn : Inlagg
Kolumner:
ID Rubrik SvarsID datumtid
1 Hej! 0 2002-05-04 14:40:17
3 Katt 0 2002-05-02 11:40:11
4 Hund 0 2002-05-03 11:41:33
2 Re: Hej 1 2002-05-05 15:43:19
5 Re:Katt 3 2002-05-07 14:42:44
Det är ett RecSet öppet(som heter just RecSet).
Jag behöver ha det senaste "datumtid" för varje tråd(i exemplet ovan finns det tre trådar, det ser man för att det finns tre rader med SvarsID=0), i det här fallet blir det som eftersöks
2002-05-05 15:43:19
2002-05-03 11:41:33
2002-05-07 14:42:44
Det blir ju en loop, och det har jag koll på, men hur ska jag skriva ihop SQL satsen för att få fram det senaste inlägget i en tråd? (med tanke på att det inte finns svarsinlägg i alla trådar.
Tack på förhand.
KlasSv: SQL fråga igen
SELECT *, (SELECT MAX(datumtid) FROM tabell WHERE SvarsID = A.ID) FROM tabell AS A WHERE SvarsID=0
/JohanSv: SQL fråga igen
Sv: SQL fråga igen
Tack för era svar.
JohanD : Jag förstår inte din fråga riktigt. SvarsID anger så att säga
till vilket huvudinlägg ett svarsinlägg hör. Säg att det blir fyra som svarar
på "4 Hund"(se ovan), då blir det fyra poster som har SvarsID likamed 4.
Andreas : Hängde inte med riktigt ;-) vad menas med "implementera referens integritet" samt
"I access kan du även lägga till cascade delet på relationen för att underlätta delete"
Jag har löst problemet med en annan ansats där jag inte använder datum, för jag fick inte ordning på en annan sak(datumjämförelse i en if sats), så det är för min del ingen fara om svaret uteblir, men kanske har någon annan intresse. Och egentligen har ju jag också det bara för att få veta hur man gör. ;-)
KlasSv: SQL fråga igen
Om du kör denna SQL-sats BORDE du få ett recordset som innehåller tabellen med dina inlägg + en kolumn med namnet max_datum som anger datumet för senaste svaret. Fungerar det inte? Eller har jag missuppfattat dej?
/JohanSv: SQL fråga igen
Det fungerar säkert ;-)
Men jag kan tyvärr inte prova, då jag gjort om mycket av koden.
Tack ändå som sagt.
Vänligen Klas