Det går inte att använda vare sig fil-dsn eller system-dsn på vår intranätserver. >Det funkar att ansluta till access-databaser med en connectionstring, jo jag har installerat myodbc och provat med både system-dsn och dsn-less, men det fungerar inte... Jag har en MySQL-server på min egen dator också, och då funkar det finfint att ansluta via system-dsn och Visual Basic. Ok nu är det löst. Efter mycket svärande.DSN funkar inte *galen* - Löst!
Det här är felet jag får:
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
Och jag har minsann installerat ODBC drivers.
Det funkar att ansluta till access-databaser med en connectionstring, men det funkar då rakt inte att göra så när jag ska ansluta till vår MySQL-databas.
Hittade en artikel hos Microsoft där det stod att man skulle ge systemet läsrättigheter i registereditorn men där fanns redan fulla rättigheter för alla användare.
Vad göra?
/RSv: DSN funkar inte *galen*
>men det funkar då rakt inte att göra så när jag ska ansluta till vår
>MySQL-databas.
Gör du såhär: http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/asp_mysql.asp (längst ner)?
Om du gör det, vad blir det för fel? Installerat drivrutiner för MySQL?
/JohanSv: DSN funkar inte *galen*
fil-dsn och dsn-less fungerar för access, men system-dsn gör det inte.
och inget fungerar för mysql...
Felet blir:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
Jag provade anslutningen för min en fil-dsn på servern, och då fungerade det iaf. Men inte när jag försöker ansluta via ASP.
/rSv: DSN funkar inte *galen*
Alltså måste det vara någonting på servern som strular...
/RSv: DSN funkar inte *galen*
Trodde jag gjort som Microsoft föreslog men riktigt så var det alltså inte.
Jag lade till min system-dsn och gick sen in i registereditorn på servern och lade till läsrättigheter för alla användare.
Tjoho.
/R