Om MSDE2000 Du gör precis på samma sätt som när du använder Access men du ändrar kopplingssträngen till: Tabellerna är systemtabeller och vyer mot dem som finns i alla SQL Server databaser. Problem!!!Funderingar om MSDE2000
Normalt så brukar jag köra "fattigmans-databas"(Access). Men jag läste någonstans om MSDE2000.
Det skulle tydligen vara närmast identisk med SQL-Server2000, men utan grafiskt interface. Den är därimot helt gratis, så som född Småläning, så passar det mig fint.
På min OfficeXP-skiva, så fanns MSDE2000 med, inga som helst problem med installation. Min första tanke, hur köra???
Jag blev milt sagt förvånad, när jag kunde skapa en databas i AccessXP, och använda mig av MSDE2000.
Vad jag gjorde var att jag fick skapa en ODBC-drivis, sen var saken klar.
Nu till mina frågor.
När jag hade skapat ODBS i AccessXP, så tog det en stund, men sen dök det upp en fråga: Länka tabeller?
Jag fick upp en listbox med 36 olika tabeller.
Det rör sig om DBO och Information_schema.
Vad skall jag ha det till???
Det går ju suveränt att hämta upp data ifrån andra databaser, men min nästa fråga:
Hur öppna jag upp en sådan här tabell i t ex VB? I ASP??
Jag vore väldigt tacksam för all information om det härSv: Funderingar om MSDE2000
"Provider=SQLOLEDB.1;Persist Security Info=True;Initial Catalog=databasnamn;Data Source=ip_till_servern"
/JohanSv: Funderingar om MSDE2000
Sv: Funderingar om MSDE2000
Jag kan inte riktigt förstå hur jag skall plocka in dom drivrutinerna.
Så här öppnar jag connections mot min Access-databas.
Set minDB = OpenDatabase(App.Path & "\melodistatestik.mdb")
Set mittRS1 = minDB.OpenRecordset("SELECT t_SongTitlar.ArrNo, t_SongTitlar.songtitel, t_Album.CD_ID, t_Album.Album, t_Kategori.Kat_ID, t_Kategori.Kategori FROM t_Kategori INNER JOIN (t_Album INNER JOIN t_SongTitlar ON t_Album.CD_ID = t_SongTitlar.Album) ON t_Kategori.Kat_ID = t_SongTitlar.Kategori ORDER BY t_SongTitlar.songtitel", dbOpenDynaset)
Hur skall jag göra om jag vill öppna upp mot SQLServern??