Jag sitter i Access och ska konstruera en databas som kan ta emot värden från en form, så pass långt låter det enkelt, men... Hoppas jag har förstått dig rätt nu...<br>hHur bygger jag smidigast min Databas?
När jag konstruerar databasen vet jag inte hur många värden som kommer komma in från formen.
Så här ser självas förloppet ut innan formens innehåll ska till databasen:
:: Sid #1 ::
Här finns en form med två textfields, ett med namnet K(lumner) och ett med R(ader).
Användaren skriver in önskat antal Rader och Kolumner och skickar data:n till sid #2.
:: Sid #2 :.
Här skrivs en tabell ut med X-Antal kolumenr och Y-antal Rader...
I varje Cell finns ett textfield med ett individuellt namn som går efter systemet "radnummerkolumnnummer" te x. blir ett Textfield på rad 3 i kolumn 5 = 35...
Användaren fyller i önskade Textfields med data och skickar det till en Sid #3.
:: Sid #3 :: (finns änn så länge bara i mitt huvud)
Denna sida öppnar en connection till databasen och insertar requestade värden från formen på respektive plats...
:: Mitt problem är nu ::
Vilken struktur är smidigast för databasen då jag inte vet hur många värden som kommer skrivas in...
* Min första idè var att på förhand göra i ordning några hundra kolumner i databasen i följden 11,12,...115,...21,22,...215 etc... fram till 151,152,...1510. Problemet med detta system är att det först blir mycket stort och klumpigt för mindre tabeller på kanske 4x4 celler.+ att 11-radens 1 kolumn (111) skulle förväxlas med första radens 11-kolumn(111) etc... Detta problem skulle jag dock kunna lösa genom att inserta en avdelare tex(A) vilket skulle leda till att rad1kolumn11 skulle heta 1A11 medan rad11kolumn1 skulle bli 11A1
Men är detta verklige ett smidigt system, jag är ingen hejare på databsaser men det känns som om att detta med "förberedda" kolumner i databasen känns lite fel...
Har någon en bättre lösning?
Tack på förhand
MVHSv: hHur bygger jag smidigast min Databas?
Gör något i stil med detta:
<code>
+----+--------+--------+----------+
| Id | Tabell | RadKol | Innehall |
| 1 | 1 | 11 | hej |
| 2 | 1 | 12 | rad 1 |
| 3 | 1 | 21 | ... |
| 4 | 1 | 22 | ... |
| 5 | 2 | 11 | ... |
</code>