Hej, har inte hört detta problem tidigare. Prova att starta om servern, vad jag kan minnas ligger dessa system-dsn'er cachade och det kan ha blivit något fel där när du mixtrat runt. Jag har tagit bort och lagt till, installerat MDAC 2.6 och startat om ett antal gånger, men det fungerar iaf inte... Nu har det gått åt en hel dag till detta.. Är du säker på att du lägger upp dina DSN under system DSN. Om du använder user DSN så når man inte dessa utifrån!! Det fungerade finfint fram till igår, och jag är säker på att det var system-DSN. Verkar inte så, jag trodde dock att de enda DSN adresser som webbservern kunde komma åt var "system dsn", men eftersom det fungerar så är det väl bra. Dock rekomenderar jag att du inte använder DSN eftersom det tar extra tid varje gång. Placera istället en connectionsträng i din Global.asa som du använder. En bra anledning är att du endast på ett ställe i hela ditt system behöver ändra, en annan är att när din ASP sida skall slå mot listan över DSN tar det extra tid, speciellt om det finns många i listan.Mina DSN:er har slutat fungera..
Idag slutade mina DSN:er fungera. Jag skulle lägga till en ny, och den ville inte fungera. Sen försökte jag peka om en befintlig DSN som fungerar och det fungerade inte heller. När jag sen skulle ändra tillbaka så fungerade inte den gamla DSN:en heller.
Sen slutade ytterligare en DSN fungera, utan att jag rört den.
Allt ligger på vår intranät-server, så jag har full koll på grejerna.
Vad är fel?
/RickardSv: Mina DSN:er har slutat fungera..
/pelleSv: Mina DSN:er har slutat fungera..
DSN:erna finns ju där..men min ASP-sida kommer inte åt den...
*suck*
Hittar ingen info på MS hemsida heller.
Bytte iaf nyss till fil-dsn och vips så fungerar det. Bryr mig inte mycket om varför just nu, hoppas bara det fortsätter fungera.
Sv: Mina DSN:er har slutat fungera..
Nu fungerar det fint med fil-dsn. Finns det några för- och nackdelar mellan fil och system?
Ex:
Sub Application_OnLoad
Application.Lock
Application("DSN") = "provider= ........."
Application.UnLock
End Sub
Därefter i alla dina script...
<%
Set Con=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open Application("DSN")
...
Set Con = Nothing
%