Hej alla! Om det bara är det du vill uppnå föreslår jag att du lägger upp ett jobb som helt enkelt kopierar det du vill replikera vid ett givet intervall, t ex en gång om dagen. Tack för dina tips!SQLServer 2000: Replikering av länkade servrar
Jag undrar om det är någon som vet hur man gör för att replikera en länkad server i SQL Server 2000? Min uppsättning är följande:
Jag har satt upp en "Linked Server" genom en Microsoft OLE DB for Oracle. Denna fungerar perfekt, dvs jag har kontakt med Oracle Servern och tabeller o.d. listas där. Men nu skulle jag vilja replikera denna data in i SQL Server, dvs ha en agent som kanske körs en gång per dygn för att uppdatera datat från Oracle till SQL Server. Därmed hade jag även tänkt att ha en lokal databas (en replica) av Oracle databasen.
Jag har sökt en massa information om detta, men kan inte riktigt reda ut begreppen. Man använder sig av "Publishers" och "Subscribers" mm.
Är det någon som har en aning om hur man skulle kunna gå till väga, eller rent av har någon annan typ av lösning, då skulle jag vara evigt tacksam!
mvh
/SteffanSv: SQLServer 2000: Replikering av länkade servrar
Om du skapar vyer mot tabellerna i den länkade servern så slipper du skriva fullt kvalificerade namn hela tiden i alla frågor. Skriv sen en procedur som tömmer de tabeller som innehåller den replikerade informationen och sen kopierar in den nya informationen från vyerna. Om du bara vill replikera förändrade rader så kan du använda dig av en timestamp på raderna, och bara ta de som modifierats sen senaste replikeringen. Kör sedan denna procedur genom ett schemalagt jobb.
Den replikering du läst om (med publishers och subscribers) tror jag bara fungerar mellan SQL Server databaser. Har iofs aldrig experimenterat med att replikera mellan Ora och SQL, men jag tror som sagt att den använder SQL Server-specifik funktionalitet för replikeringen.Sv: SQLServer 2000: Replikering av länkade servrar
Ska kolla och se om jag kan göra något liknande.
/Steffan