Hejsan! ungefär så här kan du göra ...En fråga om update
Jag undrar om det inte finns ett annat sätt att få en access databas att
updatera med sql kod än den som jag har skrivit tycker den är lite tung
jag använder DAO har försökt att få koden lite simplare men nej verkar bara fungera med den koden som finns nedan.
'Koden
Dim dbs As Database
Set dbs = OpenDatabase(".\Data\bok.mdb", False)
'Updaterar databasen
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Titel= '" & Text1(1).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Namn = '" & Text1(2).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Adress = '" & Text1(3).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Postnr = '" & Text1(4).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Ort = '" & Text1(5).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Författ = '" & Text1(6).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Execute "UPDATE Bok SET Lånare='" & Text1(7).Text & "' where ISBN ='" & Text1(0).Text & "'"
dbs.Close
Mvh TobbeSv: En fråga om update
sql = "update bok set titel = '" & text1(1) & "', " & _
" namn = '" & text1(2) & "' " & _
"where isbn = '" & text1(0) & "'"
dbs.execute sqlSv: En fråga om update
Tack för svaret funkar bra men har en fråga till
Jag skall klemma i med ett par checkrutor också men får inte till det med syntaxet om man blandar tal & text fält vid Insert och update.
Har letat efter olika syntaxer för olika uppställningar men det verkar vara så att det är rätt tunnt med det?? kanske det finns det någon bok
som man kan plugga igen om det ämnet.
MVH
Tobbe