Min Accessdatabas är uppdelad i en applikationsdel med formulär, rapporter, frågor mm. Alla tabeller i den länkas till en databas med enbart tabeller. Relationer mellan tabeller fungerar bra i "tabelldatabasen" men överförs tyvärr inte till applikationsdelen. Eftersom relationerna saknas i applikationens kopplade tabeller blir rapporter mm helt felaktiga. Vad är felet? HOm jag nu har fattat dig riktigt. Har relationerna referensintegritet? Bör du implementera om inte. Annars ser jag inget konstigt. Största fördelar är vid uppgradering av applikationen. Man slipper importera över den gammla, skarpa, informationen vid en uppgraderingen. Eftersom informationen ligger utanför klient-databasen. Orsaken till uppdelningen är som du säger av uppgraderings- och underhållsskäl. Backuper behöver också bara tas på tabelldelen. Referinsintegritet på tabelldatabasens 1:N tabeller fungerar bra. Inga protester. Men att relationerna inte överförs till applikationsdelen är ett mysterium!!Problem med relationer i kopplade tabbeller.
Sv: Problem med relationer i kopplade tabbeller.
Du har en databas, där du enbart har tabellerna, och där gjort relationerna.
Sen har du en annan databas där du enbart har gjort formulären och rapporterna. Är det så?
I så fall så måste jag börja med att säga, att det låter väldigt ologiskt uppbyggt.
Men ialla fall, om det är så, så länkar du antagligen dessa i den databasen utan tabeller, och där kan du ju görar relationerna (du måste nog fuska, genom att göra det via en fråga).
Det borde gå.Sv: Problem med relationer i kopplade tabbeller.
Mvh Peter