Hej! Ja, den nöten är ganska svår att knäcka (åtminstone om den ska knäckas på ett prestandamässigt godkänt sätt...). En väldigt simpel variant är ju att he ett extra fält för att spara vilken bokstav (siffermässigt alltså) strängen börjar på, och sen sortera på den. Fast då kommer ju fortfarande 'ål' före 'bil' t ex. Hur ska jag göra
Webbhotellet där jag har mina sidor kan inte erbjuda sortering med svenska tecken å, ä och ö till MS SQL_SERVER eftersom de har 7.0 och har internationella kunder skriver de. Finns det något annat sätt att komma runt problemet. Informationen som ska sorteras i bokstavsordning är dynamisk, kommer ständigt till nytt och gammalt tas bort, så jag kan inte använda RecordID.
Hoppas någon har en lösning på detta eftersom det dröjer 2 mån innan webbhotellet han erbjuda detta. Kan ju inte ha det så här.
/BosseSv: Hur ska jag göra
Ett annat alternativ som jag använt en gång är att byta ut alla å, ä och ö mot tecken som sorteras efter alfabetet, t ex {, | och }. Sedan får du byta tillbaks igen när du ska presentera värdet. Strängen "ålätare" lagras alltså som "{l|tare" och kommer då att sorteras in efter "zeus" men innan "}ken" (öken alltså). Fast det funkar ju inte om dessa tecken kan förekomma i strängen 'på riktigt' så att säga. Det funkar inte heller på t ex tecknet 'ü', eftersom det sorteras in mellan u och v (tror jag).
Det är åtminstone två förslag.