Hejsa. 3021 betyder "No current record", låter som att du inte fick någon träff... testa att byta * mot %, är inte säker på att det blir bättre, men du kan ju testa. Tack för svaret. Det konstiga i kråksången är att när jag flyttar samma frågan till den Access tabel som jag använder i mitt program, får jag ca 1300 träffar. Är databaserna verkligen identiska? Verkar som om du har en lokal version som inte innehåller samma data Hej. Ang. att inte kunna ta bort sina inlägg: Testa att fråga på alla poster i tabellen (SELECT * FROM ao) eller kolla antalet träffar innan du försöker läsa recordsetet med TACK för alla svar. Du behöver inte göra något speciellt bara för att det finns ett index på en kolumn. Det sköts helt och hållet av databasservern. Tack för svaret Varför jag frågade var att jag inte kommer till den post jag har sökt på. Jag använder Adodc1 och den använder fält som är indexerade, och Adodc1 bör väl ta med sig alla index när den laddas in ? SQL ??
Jag har en sql fråga som lyder: "SELECT AO.Namn FROM AO WHERE AO.Namn Like '" & strNamn & "*'"
Denna fråga fungera utmärkt i Access men jag får ett fel (3021) när jag kör den i mitt program, där anväder jag ADO för att koppla mig till min accessdatabas. Jag undra om ADO har andra regler eller är det jag som har gjort fel på något sätt.
MVH PETERSv: SQL ??
/JohanSv: SQL ??
PeterSv: SQL ??
Sv: SQL ??
Testa att byta ut * mot %.
"SELECT AO.Namn FROM AO WHERE AO.Namn Like '" & strNamn & "%'"
EDIT:
Redan föreslaget ser jag nu... Slarvit av mej.
Men det är allt bra konstigt om du får ett fel bara för att frågan inte resulterar i träffar.
Hur ser din kod ut?
Pelle: Varför kan jag inte ta bort mina inlägg längre?Sv: SQL ??
Detta går ej längre eftersom om du tar bort ditt inlägg, försvinner alla
inlägg som besvarat det. Så för att inte tappa viktig information i trådarna
är det bara den ansvarige för varje forum som kan ta bort inlägg. Så om
du inte vill att det ska stå kvar - får du tömma inlägget...
/EmmaSv: SQL ??
SELECT COUNT(*) FROM ao WHERE Namn Like '" & strNamn & "%'"
Felmeddelandet 3021 uppträder inte förrän du försöker komma åt posten i recordsetet.
Kör du VB eller ASP ?Sv: SQL ??
Jag bytte * mot % då gick det mycket bättre. Det hela kan bero på att jag testade frågan direkt i Access. sedan flyttade jag frågan till mitt program, där jag använder ADO ( Access accepterade inte % för det provade jag.) Det hela verka fungera nu.
En sak till är det någon som vet hur man söker i tabell med index och en Sqlfråga. Jag har indexerat ett fält sedan har jag fått ett svar från en sqlfråga. Hur tar man sedan fram rätt rad, för raden bör väl ha samma index ? som innan jag gjorde min sökning..
MVH PETERSv: SQL ??
Sv: SQL ??