Hur hämtar man en post från en databas så att det efter inloggning blir ex " Hej <%=Namn%>. Du har varit här x antal gånger. hur har du gjort själva inloggningen? Så här ser det ut när man är inloggad <code> JohanD..............jag testade ditt tips och fick upp innehåller Request.QueryString("ID") något då? Vad är ID för typ av fält i databasen? ID är av typen räknare då det är primärnyckeln. Om jag ändrar ID på båda ställerna så får jag istället fram: Skickar du någon QueryString till sidan? För att detta ska fungera ska sidan anropas med minsida.asp?ID=1234Hämta data från databas
/StefanSv: Hämta data från databas
jag chansar på att det ska va nå sånt här
om du lyckat med att logga in så kommer
du till nästa sida.
<% strUser = Request("username") %>
<% Response.Redirect "inloggad.asp?username=" & strUser %>
"inloggad.asp?username=" & strUser
och nu har du kommit in på sidan där du gör en koppling mot databasen
och nu är det bara sätta in denna rad --> <% strUser = Request("username") %>
sen där du vill att det ska stå tex. Hej inloggningsnamn ska du skriva --> Hej <% = strUser %>
hoppas det förklarar lite iaf
MvH DanielSv: Hämta data från databas
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=E:\ASP\db\Logga_in.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
%>
<% Visa = "SELECT * FROM Inloggade WHERE ID = " & Request.QueryString("ID") & " " %>
<% =RecSet("Namn") %>
<%Connect.Close%>
men den här koden fungerar inte....... jag vill ha det som Pelle har när man är inloggad härSv: Hämta data från databas
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=E:\ASP\db\Logga_in.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT * FROM Inloggade WHERE ID = " & Request.QueryString("ID")
RecSet.Open Visa, Connect, 1, 2
Namn=RecSet("Namn")
Connect.Close
%>
</code>
Nu kan du nog få fram namnet med från variabeln Namn som du ville.
/JohanSv: Hämta data från databas
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'ID ='.
vad betyder det???Sv: Hämta data från databas
/JohanSv: Hämta data från databas
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'Namn ='. Sv: Hämta data från databas
/Johan