Om ni inte redan sett det så har jag skrivit en artikel, i vilken läsarna uppmanas att lösa en uppgift i SQL och skicka in lösningarna till mig. Sen kommer jag att presentera en sammanfattning av förslagen i en uppföljning om en vecka. Artikeln finns här på Pellesoft (http://www.pellesoft.nu/login/articles/article.asp?artid=386). JohanD påpekade för mig att det varit bra om artikeln innehållit information om hur man mätte prestanda i SQL Server, vilket jag ju håller med om (även om artikeln som sagt inte vände sig enbart till SQL Server). Jag tycker dock det är tillräckligt mycket information för att bilda ett ämne i sig, så jag skrev ihop en snabb artikel om vilka verktyg som finns i SQL Server för att mäta prestanda. jag vill ha tips (hints) om hur jag restrikterar antalet rader i sql-99... Tips 1: Tänk på att saker kan göras i flera steg, uppgiften fick både lösas i en enskild sql-sats eller i flera. Utnyttja allt vad SQL ger dig. limit är inte sqlstandard. (det är specifkt för Mysql och postreSql) Kom igen nu, jag har fått en del förslag som fungerar bra i SQL Server, men hittills inga alls i standard SQL. Dessutom vill jag gärna se förslag som kanske inte fungerar så jättebra, ni måste väl ha gjort nån miss första gången. Ni som tror att ni inte kan det här så bra, skicka in ändå, alla förslag blir jättebra exempel för att utveckla frågorna mer och mer. Jag har gjort 2 lösningar hittils som ligger på hög, tänkte skicka in alla samtidigt... När ska dom vara inne?Uppgift: Trixa med SQL
Om ni har några frågor eller vill ha lite tips på hur man kan lösa uppgiften så posta här i denna tråden.Sv: Uppgift: Trixa med SQL
Än så länge finns den bara på min egen webbsite Hedgate.NET, men den dyker nog snart upp har på Pellesoft också. http://hedgate.editthispage.com/stories/storyReader$82Sv: Uppgift: Trixa med SQL
:-DSv: Uppgift: Trixa med SQL
Tips 2: subqueriesSv: Uppgift: Trixa med SQL
Sv: Uppgift: Trixa med SQL
Använd gärna de metoder jag beskriver i artikeln om prestandamätning (den finns här på Pellesoft nu också) för att se om ni kan skriva helt optimerade frågor.Sv: Uppgift: Trixa med SQL
/Johan