Jag undrar om nån kan förklara hur jag ska konstruera en databas. Låter som tre tabeller om du kan ha olika typer av relationer Ska kolla den varianten. Jag envisas med att försöka få in allt i EN tabell men det kanske är dumt ?!. Hej Emmas lösning är väl den korrekta? Iallafall om man vill följa de allmänt vedertagna regler som finns. hej Emmas lösning visade sig vara ALLDELES det som jag ville ha o allt fungerar "PERFA" =-) Oj oj oj... länge sen man fick så mycket medhåll... =) Struktur på databas [LÖST]
Anta följande scenario:
x antal medlemmar som ska kunna skapa en relation med andra. Förfrågan,bekräftelse,skapa/skapa inte relation.
Är det kanske enklast med EN tabell vari man lägger ett index för frågeställaren och ett index för svarande och ett index för status på frågeställningen, och när man ska ta fram respektive relation, loopar man igenom tabellen och plockar fram aktuella relationer,förfrågningar ?
Man ska ju enkelt kunna plocka bort en ICKE godkänd relations-fråga. Nån som vet av nåt bättre eller är det den här varianten som gäller ?
Efter 2 veckor sitter jag fortfarande med problemet på papper.
Jag får lixom inte kläm på det då jag hela tiden ser till koden som ska utföra jobbet. Känns som om det blir en del.
Tacksam för idéer.
/JuhaSv: Struktur på databas
/emma
Person
--------
id
namn
... övrig info om person
Relation
----------
personid1
personid2
typAvRelationID
... övrig info om relation
typAvRelation
---------------
id
typAvRelationSv: Struktur på databas
Tack.
Spånar lite kring ditt problem.
Emmas lösning är väl den korrekta, men utan att
kunna alla detaljer,skulle jag tänka så här ungefär
En Tabell ,varje person har ett statusfält där man kan ha
1 2 eller 3 (kanske fler) om två personer har samma status så
kan dom ha relation.
Är jag ute och cucklar som Andreas brukar säga :-)
spånare
SvenSv: Struktur på databas
puss & kramSv: Struktur på databas
>puss & kram
En tackar det var den första idag :-o
Iofs är jag hetro men ok för denna gång ;-)
SvenSv: Struktur på databas
Härligt att allt fungerade precis som du ville! Ta dig gärna en titt på:
http://databases.about.com/
så hittar du lite om de "regler" som brukar användas vid databasdesign..
/Emma