Först vill jag tacka för de förslag jag fick in till artikeln. Om någon har några kommentarer är det bara att slänga in dem här. Bra initiativ! Riktigt kul, hoppas att det kan bli fler liknade "uppgifter". Nej, jag presenterade inte alla förslag jag fick in. Hoppas inte du (eller någon annan) tog illa vid dig att det endast blev ett av dina förslag som presenterades, och att det råkade vara ett som var sämre än det andra. Ditt andra förslag var som du sa likt #1B, så jag såg därför inte behov av att presentera även det.Trixa med SQL - Uppföljning
En sak jag vill klargöra: Tyvärr smög sig ett fel in i artikeln. I det sista stycket refererades vyn till som en materialiserad vy. Detta är naturligtvis fel, alla vyer kallas materialiserade vyer när de används. När man ställer en fråga mot en vy materialiseras den (i princip så exekveras frågan den består av) för att man ska kunna hämta ett resultat ur den. Den korrekta termen i förslag #7 ska istället vara indexerad vy. Artikeln har uppdaterats enligt detta.Sv: Trixa med SQL - Uppföljning
En liten komentar bara, du presenterade bara min "dåliga" lösning ;) Jag skickade även in en lösning som "Förslag #1B" (fast det råkade slinka med "As Antal" också...)
/JohanSv: Trixa med SQL - Uppföljning