Tja! Nu har jag aldrig använt det programmet men logiskt så borde det vara så här. Japp har mysql-front på datorn, men jag vet inte riktigt hur man skapar databaser där i. Va dum jag känner mig. När jag höll på med att skapa en databas i MySql-front så mötte jag ganska snart på ett problem. Hittade lite info på:Frågor om MySql och MySQL-manager
Försökte idag att skapa en mysql-databas i MySQL-manager (nerladdat från mysqlmanager.com). Men det gick inge vidare för att när jag valde "create database" Fick jag fram ett fönster med några fält i vilka jag inte alls har någon koll på vad jag skall skriva.
Fälten var:
"Set new database full name:", "Host", "Port", "Login" och slutligen "Password".
I "Set new database full name:" borde man väll kunna skriva i prinsip vilket namn som hellst, jag testade med "medlemmar".
I "Host" borde det väll stå "localhost" eftersom Mysql är instalerat på datorn jag använde.
I "Port" skrev jag "3306". Varför vet jag faktiskt inte.
I "Login" så stod det från början "root" så det lät jag stå kvar.
I "Password" skev jag "pass".
...Ja ha. Som jag skrev tidigare så fungerade det alltså inte att skriva såhär. Det blev error av något slag. Så vad är fel? Vart finner jag de uppgifter som skall skrivas i i fälten?
Förklara gärna hur man skapar mysqldatabaser utan MySQL-manager också.Sv: Frågor om MySql och MySQL-manager
"Set new database full name:"
Namnet på din databas, vad du vill
"Host"
namnet på datorn där MySQL är installerat, typ localhost
"Port"
Den Port som MySQL lyssnar på, bestäms vid installation, men är säkert default, kolla i manuallen
"Login"
Användar namnet på den users som skall loggas in, root blir nog bra.
"Password"
Password för användaren, om det är "pass" för "root" låter jag vara osagt..
- MSv: Frågor om MySql och MySQL-manager
Kollade i WinMySQLadmin under fliken "my.ini Setup". Där stod allt det jag behövde veta för att kunna skapa databaser i mysqlmanager:)
Men har nu en annan fråga:
Vi säger att jag nu skapar en mysql-databas med det användarnamn och lösernord som jag bestämde när jag instalerade mysql.
Jag skapar en asp-sida kopplad till databasen. När jag är klar så vill jag lägga ut den på ett webbhotell som jag har ett konto hos. Vad och hur ändrar jag inställningarna för att det skall fungera eller måste jag göra en helt ny databas då?Sv: Frågor om MySql och MySQL-manager
...det var ju inte så svårt att skapa databaser i MySql-front. Tvärtom MySQL-front är enligt mig betydligt stabilare än MySQL-manager.Sv: Frågor om MySql och MySQL-manager
Problemet var att jag inte har en aning om hur jag skall kryssa i/välja olika saker i fönstret "Table Properties". Där fanns ju mycket mer att välja än i exempelvis Access. Hur ställer jag tillexempel in så att en tabell är som access:s klasiska "id"-tabeller. Alltså med autonumber.
De olika fälten i "Table Properties" är:
"Name:", "Type:", "Length / Set", "Default"
"Type:" är en dropdown lista i vilken alla dessa värden finns (HUR LÄTT ÄR DET ATT VETA VILKEN MAN SKALL ANVÄNDA!!!):
TINYINT
SMALLINT
MEDIUMINT
INT
BIGINT
FLOAT
DOUBLE
DECIMAL
DATE
DATETIME
TIMESTAMP
TIME
YEAR
CHAR
VARCHAR
TINYBLOB
TINYTEXT
TEXT
BLOB
MEDIUMBLOB
MEDIUMTEXT
LONGBLOB
LONGTEXT
ENUM
SET
Det finns även en "Attributes"-ruta i "Table Properties"-fönstret i vilken följande check-boxar finns:
"Binary"
"Unsigned"
"Zerofill"
"Not Null"
"AutoIncrement"
klickar man sedan på en flick som heter "Indexes" i "Table Properties"-fönstret så kan man där ställa in ännu mer.
Så min fråga till den som vet vad allt detta betyder förklara för mig, SNÄLLA!!!Sv: Frågor om MySql och MySQL-manager
http://www.pellesoft.nu/login/articles/databas/tabell_definitioner.asp
Skall även kolla i MySql-manualen som jag laddat hem.
...så nu blir det till att läsa.