Hej är det nån som har nån bra ide hur man från vår VB applikation kan överföra checka in stora mänder data som ligger i en local access databas hos varje client med många tabeller till en Oracle server. Antingen skulle jag kört DTS (möjligen då dragit igång dts-paketet från VB) eller så skulle jag använt Oracle bulk insert verktyg (sql loader har jag för mig det heter) för att trycka in data i Oracledatabasen. Oki tackar! Vet inte om du kan jobba med den från VB direkt, kanske med shell iofs. Var vet jag ej, kan inte så mycket Oracle, men det står väl i nån dokumentation? Jodå jag hittar mängder med info om loadern men har inte riktigt klart för mig än hur man ska hantera det hela. Det verkar som att man ska disabla konstraints när datat laddas för snabbt införande men hur vet jag om jag behöver köra rollback då? Ja det finns en hel del att titta på innan jag vet om det är användbart för oss. Antar att du får köra ROLLBACK om det ej går att koppla in constraints igen efter dataladdningen. Om det handlar om en ren dumpning av innehållet i en tabell i en databas till en likadan tabell i en annan databas, så borde det kunna fungera med SELECT INTO. Vad jag vet ska det fungera över flera servrar, har dock aldrig testat det annat än inom en databas på en server. BULK INSERTS (som de kallas i SQL Servern, har glömt vad det heter i Oracle) använder sig INTE av transaktionslogen, vilket gör att det går riktigt fort. Detta innebär dock att det inte ingår i en transaction == ingen ROLLBACKÖverföra stora mängder data snabbt.
Som vi har det nu så har vi två recorset där vi läser och överför row för row för varje tabell med add new och det är väldigt långsamt. Vi har testat några execute insert SQL metoder också men med ännu sämre resultat.
Jag antar att hela våran gamla lösning borde skrivas om men lyssnar gärna på tips innan nåt görs.
Någon?
Leif PSv: Överföra stora mängder data snabbt.
Sv: Överföra stora mängder data snabbt.
Jag tycker det låter väldigt intressant med loadern då jag tror att ett sånt verktyg borde kunna snabba upp rejält. Men var kan man finna info om Oracle bulk insert (sql loader) och hur man jobbar med den från VB?
Hittar nån nåt om hur i VB så vore jag tacksam.
/Per HultqvistSv: Överföra stora mängder data snabbt.
(tips: att kvick tömma en tabell i SQL server använd TRUNCATE. Denna använder heller inte transactionslogen)