Så här är det. Jag har gjort en access-applikation som laddar data ifrån SQL-server 7. Jag använder mig av ADO. Jag går tillväga så att jag öppnar en connection och sen ett recordset som jag fyller med data. Sedan loopar jag igenom detta och fyller ett recordset i access som i sin tur uppdaterar en tabell i access. Grejen är den att ibland kan det vara väldigt mycket data som ska över (>50000 rader * 8 fält). Detta kan ta tid... Frågan är: Vad är skillnaden mellan useClient eller useServer, går nån av dem snabbare i detta fall? Finns det nåt annat som kan snabba upp förfarandet? Jag skrev en kurs om detta igår. Genom att använda adUseClient på både connection och recordset så görs överföringen en gång från servern till din pc, vilket snabbar upp loopen. Tack för hjälpen. Facktum är att det gick betydligt snabbare att inte köra med batchuppdatering... Om du vill ha riktigt snabb uppdatering så använd inte batchupdate utan sql kommandon in stället, bunta ihop dem i 'sub-queries' om 50 - 100 st och det blir snabbt ... Skulle vara grymt tacksam för ett exempel. SQL-tabellen innehåller inga nycklar eller räknare.ADO - cursor location
Sv: ADO - cursor location
Dessutom när du skriver till access så skall du använda dig av batchuppdatering vilket medför att man skriver data i block, inte record för record (sätts på rst.Open).
/PelleSv: ADO - cursor location
\\Peppe