Hej, Ja, om du har åtkomst till servern kan du göra det. Det handlar bara om att ange server och databas i din connectionstring (om du använder ADO, vilet du förhoppningsvis gör...). Men som sagt, du måste ju ha åtkomst till servern först. Låt säga att jag vill komma åt en databas på vår intranätserver från den server där vi har vår hemsida? Vi har fast uppkoppling, men "internetservern" hittar väl inte till intranätservern? Eller kan man ange IP-adress osv? Eller strunt samma förresten, jag kan ju göra tvärtom. Ha databasen på internetservern och hämta data därifrån till intranätet. Ett exempel, InitialCatalog är server och DataSource är databas. Provider = sqloledb funkar på oledb databaser som t ex sql server 7 och oracle 8. Kan man läsa om allt detta på någon sida? Är kanske smidigare än att jag ställer massa frågor. Om du har msdn installerat på din dator finns det mesta där, sök på ADODB.Connection. Annars, sök på Databas på annan server
Kan man med ASP-sidor på en server öppna och läsa data från en databas på en annan server?
/RickardSv: Databas på annan server
Sv: Databas på annan server
Hur skriver jag en sådan connectionsträng?
Set cnUser = New ADODB.Connection
'Set Cursorlocation and ConnectionString and Open the connection
With cnUser
.CursorLocation = adUseClient
.ConnectionString = "Provider=" & "sqloledb" & ";" & _
"Data Source=" & udtCNN.DataSource & ";" & _
"Initial Catalog=" & udtCNN.InitialCatalog & ";" & _
"User Id=" & udtCNN.UserID & ";" & _
"Password=" & udtCNN.Password & ";"
.Open
End WithSv: Databas på annan server